Heldigvis bare en vanlig dag…

Reklame |

En helt vanlig tirsdag i dag, vi har vært på jobb begge to, spist medisterkaker til middag, og vært i jacuzzi. Det siste var nok det smarteste vi har gjort i dag, godt for kropp og sjel. Tassen har fått en dose oppmerksomhet også. Eller han måtte faktisk holdes i bånd i stua, for eg klarte å knuse en ildfast form på kjøkkenet. Vi vil jo ikke at Tassen skal få glasskår i de fine små potene sine, så da måtte eg støvsuge kjøkkenet mens Doc holdt han i bånd i stua. Som sagt, en helt vanlig tirsdag hos Doc og Dask.

På vei til jobben i dag ble eg forresten godt skremt. Eg kom kjørende rundt en slakk sving hvor eg så refleksen i brøytestikkene videre bortover, og som vanlig holdt eg siden min godt fordi det var møtende trafikk. Veien eg kjører til jobb er breid nok til at to lastebiler kan møtes, men bredden når likevel ikke kravene for å få gule striper i midten. Dermed er det mange som ikke holder siden sin ordentlig, og eg må derfor ligge på hvitstripa når eg møter bil. Det har eg gjort meg vant til, men skvetter fortsatt hver gang eg tar ei brøytestikke med speilet. Men det er likevel langt fra det verste.

Da eg kom rundt denne slakke svingen, uten gatelys, smalt ei brøytestikke i speilet. Og akkurat da fikk eg se en skygge i veikanten litt fremfor bilen. Flaks at det ikke var glatt, eg klarte å bremse og svinge unna. Det var altså et menneske i mørke klær som gikk der! Faen tenkte eg, hva om den møtende bilen hadde kommet et sekund seinere, eller om de hadde vært glatt? Da hadde eg faktisk risikert å kjøre ned et menneske, fordi vedkommende ikke hadde på refleks. Heldigvis gjorde eg ikke det denne gangen, og kunne fortsette min helt vanlige tirsdag.

Reflekslue er ikke dumt, ser ut som ei vanlig grå lue i dagslys. Den kan du strikke med denne tråden HER.

Eg ser daglig folk uten refleks langs veien, både til og fra jobb. Mest vanlig ser eg at de står på busstoppet og venter under et gatelys, men hvor langt måtte de gå for å komme dit uten refleks? Tenker de noen gang på hvor dårlig sikten blir i mørket? Spesielt når det regner i tillegg, sånn som i dag. Og hvorfor går folk uten refleks? Du er ikke ukul med refleks, men du er det uten! Hvorfor tør noen i hele tatt gå uten refleks? Det kan fort bli farlig. Om du tar et valg å gå ut i mørke, eller skumring, uten refleks, da er det ikke bare deg det kan gå ut over. Bilisten som en dag ikke ser deg, eller ser deg for seint, kommer til å måtte leve med det resten av livet. Så få få deg en synlig refleks og gjør både deg selv og kjørende en tjeneste.

Har du ikke refleks? Da kan du kjøpe et enkelt refleksbånd HER. Må gjerne dele, vi vil møte folk, men ikke treffe de.
Snap / Insta

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top