Eg – En drapsmaskin?

Står til med folket? Nå er det snart helg, og da skjer det mye gøy. Vi skal faktisk ut å ake, og gubben og en kompis har laga seg kjelke selv. Lover tilbakemelding fra akedag og kjelke i løpet av helga, for den kjelken er virkelig noe eget. 

Men over til det eg skulle skrive om i dag, nemlig planter. Hvordan holder folk liv i dem? Vi har nå flere planter stående, men bare en lever, den elefantfoten vi fikk av svigers for ikke lenge siden. En orkidé står uten blomst, men eg har hørt de kan komme nye knopper, så den lar eg bare stå. Nekter å tro eg har drept den enda.

Har også en helt nydelig bukett med solsikker, som har stått nå i tre år faktisk. I plast vel å merke. Den kjøpte eg på eBay før bryllupet, bare for å se om det så ekte nok ut til å bli brudebukett. For å si det sånn, det ble ekte blomster i buketten. Skulle jo være stilfullt selv om det var redneck/cowboy tema. 

Så til favoritten vår, ja vi har nemlig en favorittplante. Denne fikk vi som vert og vertinnegave fra ei venninne på Halloweenfesten i fjor, en fest som ble et etagilde i flere dager, med masse venner på besøk. Det var nok akkurat derfor vi fikk denne planten, nettopp fordi eg elsker å spise mat, og Doc elsker å lage mat. Fordi det er en chiliplante, med habanero chili. 

Denne har blitt brukt i mange gode middager, og så fort vi har plukka av en chili har det begynt å gro ut en ny. Så ja, man kan si god mat vokser på trer, i alle fall godt tilbehør. Men nå har det seg slik at denne planten har daua. Har eg virkelig drept favoritten? For all del, eg har drept utallige planter oppigjennom årene, men denne? Nå er det full førstehjelp på gang her, eg har klipt av alt som var tørt og råttent i håp om at den kommer seg. Noen som vet om det faktisk er mulig å redde en sånn chiliplante? Eller vil eg forbli en plantedreper?

 

10 thoughts on “Eg – En drapsmaskin?

  1. Orkideer liker veldig godt glasspotter. Mine kommer igjen med blomster hele tiden, men flest blomster om vår og sommern. Eldste orkideen er vel 12 år ihvertfall. Men jeg behandler de vist nok stikk i strid med læreboka! De står nemlig med alt fra 1/4 til 1/2 krukke med vann. De trenger orkide gjødsel,hvis ikke du har akvarievann å gi dem. Eneste blomsten jeg får til! Lykke til og riktig god helg til dere! 😃👋👋👋

  2. Ja jeg tror orkideer tåler det meste unntatt for mørkt og kaldt.Elefantfoten ville jeg vannet fra bunnen av potten 1 gang i uka +den er veldig glad i å bli dusjet på.Chilli aner jeg ikke😘👍

  3. jeg har to planter selv, begge er bonzai trær og krever ikke så mye stell sånn generelt, men bare at de ikke skal tørke helt ut. Derfor jeg nevner de er fordi de er like hardføre som elefantfoten deres, er helt enig med Anne Rype med vanningen, men selv så buker jeg rett antall vekstnæring fra plantasjen til alle vekster inne og ute(grønn flaske) og så fyller jeg hele potta med vann til toppen til potta med riktig antall vekstnæring i vannet, lar det stå i 10 minutter, før jeg tømmer vannet ut og så er det bænkers helt til det begynner å blir litt tørt igjen. Det er klart at om sommeren trenger de mere vanning sånn sett, og de elsker å bli ”dusja” med kannen både sommer og vinter 😀 Da kommer bladene ut skikkelig fine og lysegrønne istedenfor mørkegrønne.. jeg har mine inne i vinduet hele året, men jeg tipper elefantfoten ikke står i vinduet. bonzaitrær og elefantføtter i seg selv bruker lang tid på å vokse ut, men er som sagt er de hardføre, til gjengjeld for voksingen sin så tåler de ekstremt mye når de først har blitt der de skal være. Jeg var veldig nøye når jeg klipte begge mine i forhold til hvordan jeg vil at trærne/plantene skal se ut om for eks. 5 år, og så håper jeg det blir det resultatet jeg ønsker meg. Lykke til med plantene deres! Gleder meg også til å se hvordan kjelken er også 😀 SJALLABAIS!

  4. Christoffer Strøm: Oy! Det hørtes ut som mye jobb, er jo lettere å holde liv i bikkja og gubben, selv når eg ikke mater de :p Hehe..

  5. hæhæ, neida trenger ikke være det.. er bare jeg som kommenterer med utfyllende svar. Ja hadde planter hatt føtter og tær, så kunne de pent stått å drikki vann i ei skål istedenfor 😉 viktig å være vennlig og sånt med planter og, det er liv i de og 😉 haha… ja gubben får vel ordne sæ sjæl da 😀 men bikkja fåru stelle pent med! hehe 🙂 Som sagt så har jeg jo klippa til plantene mine nå for mange år fremover… så den verste jobben er jo gjort, jeg syns ikke disse type planter krever så veldig mye faktisk.. vanning 1-2 uker av gangen på 2 stykker er jo tross alt ingenting.. tenk deg å ja 20 stykker… pwhoooo….

  6. Chilli planten drukner du hver 10-12 dag. Lar den renne av seg også tilbake på skålen sin. Innimellom kan du latt det gå 18-29 dager mellom regnet.
    Gartner hilsen Erlend

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top