Fordommer er for ulærde

En video av Doc som skremmer meg gjorde at en person reagerte med å dømme oss. Ikke fordi Doc skremte meg, men fordi eg tok en røyk under vifta på kjøkkenet. Det fikk meg til å tenke litt, ikke fordi det gjorde meg noe, men fordi det er så forbanna lett å dømme noen ut fra egne fordommer uten å vite noen ting. Det endte med at eg skreiv disse ordene:

Tabu. Det er er ord med litt for mye makt, for det som er tabu for deg er nødvendigvis ikke tabu for meg. 

Fordom. Et negativt lada ord bygd opp av fraværende kunnskap. 

Og hvem avgjør egentlig om noe er tabu eller ikke? Hva som er tabu her og der kan være så mangt, det kan være alt fra en fis fremfor sin kjære, til sexliv og legning. Det er ofte gjennom tabu folk får fordommer. 

Her i huset er det ikke så mye som er tabu egentlig. Doc slipper gjerne en fjert mens han gliser til meg, og han vet nok om hva som skjer når dodøra låses. Vi prater om alt mulig rart, og vi er åpne ovenfor hverandre. Homofili, religion, ja til og med opererte bloggere er blant samtaleemnene våre, og vi er begge enige i at vi alle er jo bare mennesker som vil leve livet på våre egne måter. Derfor har vi en policy at alle grupper skal være i inkludert i våre arrangementer med Forente Rednecks, unntaket er gjentatte regelbrudd så klart. 

Som sagt, fordommer kan ofte forbindes med tabuer. En del mennesker har fortsatt fordommer mot f.eks homofili, og hos dem med sånne fordommer er det gjerne tabu å prate om homofili. Da tenker eg, hva er største grunnen til fordommer? Jo, mangel på kunnskap. Er det uvant? Er det ekkelt? Går du rundt og tror at alle homofile menn prøver seg på alt dem møter av menn? Eller at lesbiske prøver seg på alle damer? 

Sånn er det ikke. Vi er nemlig alle like uansett kjønn, vi er alle ute etter det samme, å følge følelsene. Den som ikke liker det, skjønner det faktisk bare ikke. Det står nemlig i det store norske leksikon at en fordom er en holdning basert på mangelfull kunnskap som disponerer en person til å uttrykke antipati overfor personer, grupper, ideer eller objekter. Man får oftest fordommer mot sosiale grupper innen rase, etnisk eller religiøs tilhørighet, seksuell orientering, kjønn, utdanningsnivå, yrke, og så videre.

Så folkens, dere som har noe i mot en type mennesker, har en ting å gjøre; lær mer om dem, bli gjerne kjent med noen som du har fordommer mot. Kanskje du også klarer å åpne øynene litt?

I alle fall, ikke døm noen før du skjønner hvorfor dem er som dem er. Lev livet som om ingen ser deg, drit i om folk prater, og eg garanterer at du vil bli mye mer lykkelig!

13 thoughts on “Fordommer er for ulærde

  1. Jeg er så enig i det du skriver her. Redsel og fordommer kommer fra uvitenhet. Enkel og greit. Det å lære seg å kjenne andre mennesker er viktig. Jeg syns ikke det er rett å dømme en person ut i fra disse gruppene osv. Et åpent sinn syns jeg er viktig. 🙂

  2. Hei!
    Er så enig med det du skriver her!
    Uvitenhet, skepsis, bedrevitenhet.
    Vi er bare mennesker alle som en –
    og vi får se litt på oss selv og feie for egen dør før vi ordner for andre.

  3. Helt enig med dere :-)) Sånn er det her i heimen også, nix tabu og nix fordommer. Vi kan skravle om alt fra menssmerter – til om postkassa er tømt på nøyaktig samme måte. Sånn vil vi ha det, åpent og med «armslag» folk må slutte å bry seg så innmari med andre, heller bry seg om. Det er en stor forskjell på med og om :-)) Om er best 😉

  4. Trine Chanet: Er sånt som bare skjer når det regner sidelengs her 🙂 Men saken er at folk trenger ikke henge seg opp i det når det ikke går ut over dem :p hehe

  5. Å stå under vifta og ta seg en røk var starten på dagen,og da kunne det smelle både en og to ganger.Å omgåes andre mennesker uten fordommer er en berikelse, man skal ikke være redd for ikke å være redd hvis man ikke er et afire ark.

  6. Bra skrevet Helene. Hva folk gjør I sitt eget hus synes jeg er en privat sak . Man trenger I allefall ikke noe røyke politi der . Intoleranse er vell ett stikk ord . Er greit att vi skal bry oss med det som skjer I samfunnet vårt , men alt har ei grense . God helg godtfolk ☺ ☺

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top