De kan egentlig bare ti still!

Så mye som eg har kjørt på vinterføre, både her, på Vestlandet, og alle fjelloverganger i mellom, så må eg si det var ubehagelig å kjøre til og fra jobb i dag. Når det fortsatt snør trollkjerringer og plogen salter, da blir det graut på veien. Nå er ikke dette en klage på brøytemannskapet, de gjør bare som de får beskjed om. Det er heller en ytring i håp om mindre salt, for eg har aldri noensinne opplev sånt føre noe sted.

Kom meg helskinna både frem og tilbake da.

I jula tok vi vår 30 år gamle bobil over Hemsedal i snøstorm, null problem. I dag sleit eg med å holde Subaruen med splitter nye vinterdekk og 4wd i hjulsporene. Det var ordentlig sørpe selv om plogen nylig hadde skrapt, nettopp fordi all den snøen som fortsatt falt landa på saltlake.

Sånn er ståa her på Østlandet nå, et føre vi sjelden ser makan til, som skaper kaos på ekstremt høyt trafikkerte veier. Så har vi noen halvsure mennesker med gubbementalitet i nord da, som stiller i nyhetene og synes vi syter og klager for mye i sør, mens de selv aldri har kjørt i ei rekke med mer enn tre biler. Har de i hele tatt motorvei og rushtrafikk nord for Steinkjer? 

Et lite utvalg av sakene fra nord i løpet av bare FIRE dager!

De fremstiller seg selv mest som at de er sjalu for å sjelden komme på nyhetene, så eg har gjort de en tjeneste. Her har eg samla et utvalg screenshots fra saker i VG hvor det var trafikkulykker nordover. Dette er bare fra 2.12 til 6.12, fire dager, og bare noen få av sakene eg fant. Så de i nord kan bare ta seg en Mariekjeks, for det er oftere ulykker derfra i VG enn noe annet sted. Når de har fått i seg kjeksen kan de vurdere å slutte å klage om sommeren, for der er nord aller verst. 

 

@docogdask

One thought on “De kan egentlig bare ti still!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top