Få vet dette om jula

Ja så ble det over midnatt før eg fikk ut blogg i kveld, men Gud så fantastisk undervurdert det er å sove lenge! Hvorfor må egentlig dagene starte så tidlig? Vel vel, Tassen vekka meg med å hoppe opp i senga så han landa med ene poten i lysken, ikke akkurat deilig. Dagen i dag bød på et par planer, ikke store greiene, men ting eg hadde lyst til å få unna da Doc skulle drive litt i garasjen med Rolls’n. Men frokost først, den sto Doc for som vanlig. Egg og bacon på stekt brødskive, fett og godt.

Nesten litt vemodig å rydde bort, har jo akkurat satt det frem. Tida går for fort!

Det første som måtte gjøres i dag var jo den magiske klesvasken. Artig det der hvordan den aldri går tom, tenk om vindunken og chipsposen var sånn, da skulle eg aldri igjen klagd på noe. Mens eg venta på første maskina rydda eg bort jula. Det vil si, eg begynte så smått i går. Vil forresten tipse om DENNE, det gjør juleryddingen fryktelig enkel. De u-lærde strides om hvilken dag jula skal ryddes bort, den 13. eller den 20. dag jul, men eg følger den eldste tradisjonen.

Den 13. dag jul er 6. januar, og det er de hellige tre kongers dag, hvilket markerer slutten på jula. I Norge slutta vi å markere den dagen i 1770, men mange rydder fortsatt bort jula da. Visste du forresten at de hellige tre konger, altså de tre vise menn som kom langveis fra for å hylle Jesus representerer mangfold? Da er det merkelig at Bibelen kan være så dømmende mot annerledeshet.

Der var den første maskina ferdig, og eg gjorde samme feilen eg ofte gjør, nemlig å sette på ei maskin til før eg har hengt opp første. Du vet når du står der og henger opp klær, endelig ferdig og tror du skal slappe av resten av dagen, men så må du pokker meg henge opp mer. Klesvask er virkelig noe av det kjedeligste som finnes! Vel vel, mine to siste planer for dagen utgikk i alle fall. Eg skulle lakke negler og strikke sokker, det ble bytta ut med ostesuffle, vin og chips.

 

@docogdask

6 thoughts on “Få vet dette om jula

  1. Ja jeg holder meg også til 13. dag jul. Å ha jula til 6 januar er mer enn nok for min del 🙂 Jeg liker ikke jul i januar… sånn er deet med den saken,,,
    Best å henge opp med en gang… det verste jeg vet er ….. hmmmm måtte tenke litt… men vaske kaseroller og vaske bad! hehehe

  2. Forskjellig forhold til jul 😀 Jeg har to nisser som mamma laget, store, som små babyer på størrelse. De får komme fram lille julaften, og ryddes bort 2 juledag omtrent. Ikke store opprydningen 😀

    1. Ikke så altfor forskjellig da egentlig, for det meste av min julepynt er arva eller fått i gave. Tror eg bare har kjøpt en liten glitrende slede, og FK nissen selv 😅 Men eg har nok litt mer enn deg da, og eg liker å ha det fremme fra litt før jul til 6. des 🤠

  3. hehehe spylerveske ja… helt greit det… bruker det som vedlikehold/overfladisk behandling hele uken igjennom så blir det ikke de store takene utenom gulvet 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top