Kaos kan fint unngås

Reklame |

For et vær det har vært i dag. Ja eg er fullstendig klar over at alle har fått det med seg, og hvor overraskende dette kommer på enkelte hvert år. I dag skulle eg egentlig ha vært på sykehuset, hadde time hos Aleris i Oslo for å ha døgnmåling på hjerte. Timen var kl 9.30, og eg starta bilen i god tid før 8.30, nettopp for å ha god tid på dette føret. Likevel rakk eg ikke timen. Hos Aleris svarte de surt at det var da ikke deres feil at det var snø, så eg kontakta forsikringen. De lovde å ordne med timen eg ikke rakk, samt skaffe meg ny time på Romerike, sånn at eg slipper å reise til Oslo igjen. Så det ordna seg jo greit takket være Tryg forsikring.

Fryser da ikke

Denne varme fine parkasen med fuskepels finnes HER

Men altså dette været, det kommer hvert år. Den første snøen, den som skaper kaos, den som forsinker en hel landsdel. Eller er det egentlig det faktum at den er overraskende som gjør at hele Østlandet ser ut som en gå sakte aksjon?

Denne røveren har enda ikke fått vinterdekkene på

Det som har vært gjenganger i dag, som ved alle mine tidligere vintre på veien, har vært lastebilene, og da spesielt de på sommerdekk. Eg vil heller tro de har mye av skylden. Er man sjåfør i Norge bør man klare å holde seg oppdatert på været. Kanskje det er der problemet ligger? Det er jo uendelig mange tungtransportsjåfører som ikke forstår norsk, kanskje alle artikler/reportasjer som varsler «ekstremvær» burde stått på flere språk. Eller kanskje østeuropeiske tidninger burde begynne å skrive når det kommer mye snø i Norge. For noe må gjøres, vi kan ikke stoppe en halv nasjon hver gang det snør fordi utenlandske sjåfører ikke har fått det med seg. Fordi de ikke skjønner at det er snø på vei.

Her er det i alle fall brøyta

Hører forresten også at mange klager på dårlig brøyting. Ja klart det er dårlig brøyta når det kommer 30 cm snø på bare noen timer. Lurer på hvor mange brøytebiler vi måtte hatt om alle sideveier til en hver tid skulle hatt helt bar asfalt. De får dessverre ikke vært over alt hele tida, og eg forstår godt at de tar de mest trafikkerte veiene først. All ære til brøytemannskapet som sikkert har jobba mye mer enn alle oss andre dette siste døgnet! Vær greie med de, og slutt å klage på de. Du som klager hadde aldri klart den jobben selv.

2 thoughts on “Kaos kan fint unngås

  1. Ja det er like overraskende hvert år dette med snø heheheh Så bra at forsikringen ordnet opp for deg. Aleris kunne jo svart i en mer høflig tone synes jeg. Og vise forståelse for kaos og forsinkelse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top