Rasisme er ikke viktig lenger!

Qadar Osmanske Abdi ble i fjor arrestert med 40 kg amfetamin i leiligheten, uten å få noe som helst innsyn i egen sak. Da han seinere så at flere uskyldige ble arrestert, valgte han å legge alle kortene på bordet. Han har selv valgt å la seg avhøre uten advokat på politihuset i Kristiansand, nettopp fordi han vil fortelle alt som er relevant for saken.

Qadar Osman Abdi

Abdi har to Snapchat kontoer, og gir først passordet på den ene, men da de spør om passord på den andre vil han ikke gi da det ikke er relevant.

Mange har fått med seg via nyhetene i går, eller andre media at en politimann ved Kristiansand politikontor da velger å gå til angrep på Abdi som forøvrig sitter helt rolig uten å på noe som helst vis provosere annet enn å krølle lappen med passordet. Politimannen tar først kvelertak på Abdi, som da stotrer frem at han ikke får puste, før han blir lagt i bakken. To politikvinner bistår politimannen i å legge Abdi i bakken og i håndjern. Abdi gjorde ikke på noe tidspunkt motstand.

Screenshot fra videoen som ligger ute i flere aviser.

Saken etterforskes nå av Spesialenheten, men foreløpig har ikke politimannen fått noen konsekvens. 

DET SKJER I NORGE OGSÅ, IKKE BARE I USA!

Men hva er egentlig største forskjellen mellom Norge og USA ang politivold og rasisme? At i USA blir man suspendert på dagen, og det oppstår store demonstrasjoner i hele verden.

Nå ble heldigvis ikke Abdi drept, men hvor er de 15 000 demonstrantene som samla seg i Oslo i George Floyd demonstrasjonen? Og hvor er influenserne som sto så sterkt i denne demonstrasjonen? Hvorfor bryr de seg ikke om denne saken? Bare én influencer har engasjert seg hittil, Isabel Raad er nevnt i en lokalavis.

De største reaksjonene vi ser nå er at noen preker i pausene på jobb om at det er stygt, eller at noen ytrer seg på fb. Mange av influenserne som var med å demonstrere mot politivold og rasisme når George Floyd ble kvalt, er nå for opptatt med å bestille seg sydentur, det gir ikke lenger bra content å engasjere seg i BLM.

Det finnes videobevis som hele Norge har mulighet til å se, likevel er fortsatt denne politimannen i full jobb, og ingen protesterer. Er dette greit? Vi kan engasjere oss, alle kan ta to minutter og sende Mail med klage til politistasjonen i Kristiansand. Men hvor mange kommer til å gjøre det?

3 thoughts on “Rasisme er ikke viktig lenger!

  1. Politivold har jeg opplevd selv. Bare fordi jeg nektet å oppi personopplysninger. Jeg stod helt rolig og gjorde ingenting bare sa vet rettighetene mine og de har ingen grunn til å kreve personopplysninger av sivile uten grunn osv. Personlig stod jeg der uten å si stort og er en meget behersket person. Ergo de hadde ikke grunn eller provokasjon til å agere. De dro meg med uten grunn og tok meg med makt. Uten at jeg skal kommentere mer..

    Jeg er hvit. De var også hvit. Jeg mener man skal være forsiktig å si at de bruker makt og vold mot sivile pga rasisme. Det at det foregår mye grovere vold av helt uprovoserte grunner enn det jeg selv opplevde. Skjer med ganske mange i Norge uansett farge.

    Til opplysning, jeg velger å være anonym i kommentaren. Fordi jeg vet fra folk selv som jobber i politiet at de opplever mange som har studert på politi høyskolen er folk som elsker makt og flere har brutt loven i tenårene. Men ikke blitt tatt. F.eks narkotika bruk, langing, alvorlige brudd på veitrafikk loven osv. Det er mye grums i politiet i Norge og det er Norge kjent for i utlandet også spesielt i etterforskning. Nå mener jeg ikke og si at alle i politiet er halv kriminelle eller har en bakgrunn med lovbrudd som ikke er oppdaget. Men det er flere enn folk i gata tror.

    Personlig tror jeg ikke rasisme ble en faktor her. Mener at den aktuelle betjenten ble provosert over den mistenkte i saken ombestemte seg i siste liten og betjenten så det som at saken var nærme å bli løst. Ergo det med passordet var dråpen som fikk begeret til å renne over. Sier ikke det er greit. Men enkelte mennesker klarer ikke å beherske seg.

    Rasisme er over alt og USA har alltid slitt med det siden de førte inn afrikanere under slavetiden. Rasisme er i Norge også. Det foregår ikke bare mot mørke. Også vi som er hvite opplever det. Mener at folk må stå opp for rasisme. Men føler folk er veldig raske med å dra rasisme kortet spesielt etter diverse saker i USA har skjedd de siste åra. Det føler jeg blir veldig feil. I denne saken er jeg sikker på det hadde klikka for betjenten uansett hvordan vedkommende hadde sett ut, dessverre..

    1. Om du har lest hele innlegget ser du kanskje at hovedpoenget ikke er rasisme i seg selv, men at alle de som var så ekstremt i mot det for noen mnd siden nå ikke bryr seg fordi det ikke er kult lenger. Poenget med dette innlegget var altså å vise at så lenge det ikke trender på sosiale media er det ingen som bryr seg, for dette var ikke mindre rasistisk enn George Floyd saken. Ingen skrek rasistiske skjellsord da han ble lagt i bakken heller, men verden demonstrerte fordi det da var «inn».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top