Du har valgt det selv!

Merker en del snakk om barn for tida, både i media og på sosiale media, så da ville eg lufte mine personlige tanker rundt dette også, og du trenger ikke være enig. Her om dagen var det en sak i ei avis om ei dame som var lei av å bli nedprioritert på jobb fordi hun ikke hadde barn. Det har eg selv fått kjenne på, og det er frustrerende. Eg kan skjønne at barn blir syke, at barn trenger omsorg og at det er viktig å skape gode minner i oppveksten.

Arbeidsmiljøloven er klar og tydelig på at alle skal ha like rettigheter, og at man ikke skal forskjellsbehandle. Men blir det fulgt i realiteten? Ikke alltid. Eg har selv hørt «Du må jobbe i jula så *** kan være med barna sine!» Er det meninga at vi uten barn bare skal leve halvveis? Vi har da både familie og et liv utenfor jobb selv om vi ikke har barn, og voksne mennesker trenger også skape gode opplevelser og minner. Uten barn er det også mindre fravær, hvorfor settes ikke det like mye pris på?

Denne kroppen er ikke bygd for stress og mas, den er bygd for å ta det lugnt og tenke på meg sjøl.

Eg har selv aldri kjent på den raslingen i eggstokkene, aldri hatt et snev av lyst på barn. Godt mulig eg hadde blitt ei god mor, men det ligger ikke for alle. Det er ikke et krav at alle kvinnfolk skal være folkeprodusenter. Det er i de aller fleste tilfeller et aktivt valg man selv tar, og det er litt kjedelig når det på en måte legges over på andre.

Du har kanskje hørt, eller til og med selv sagt «du aner ikke hva det er å være trøtt før du får barn!». Det er liksom småbarnsforeldrene som eier trøttheten, ingen andre har rett til å være trøtt og sliten i enkelte foreldres øyne. Greit, det er et ork, mas og jag, lite søvn, kjøre hit og dit, aktiviteter, krangling, skriking osv. Eg har tilgode å møte foreldre som aldri har klagd, men de har helt selv valgt det, og heldigvis er det ytterst få som angrer. Men man har valgt dette selv.

La meg si det sånn; hadde eg vært avlsbikkje hadde eg blitt avliva fort. Her er det noen kroniske sykdommer, utmattelse og smerter som de fleste bikkjer skulle fått «slippe», altså ikke noe særlig å avle på. Men likevel har eg fått høre at eg er fryktelig egoistisk som frivillig barnløs, og da gjerne i samme setning «og hvem skal holde deg i hånda på hjemmet?». Mhm, tygg litt på den.

Sistnevnte er det argumentet eg har hørt mest. Men er det ikke like egoistisk å sette barn til verden utelukkende for å slippe å dø ensom? Det er ikke en selvfølge at barna digger deg i voksen alder, det finnes mange der ute som ikke har kontakt med sine nærmeste, det er heller ikke en selvfølge at de lever så lenge. Ja, det er trist, men ting kan skje. I bunn og grunn er det stort sett ikke egoistisk enten man får barn eller lar vær, så la folk få velge det de vil selv.

Hvorfor skal egentlig så mange foreldre legge seg opp i valget til oss som er frivillig barnløs egentlig? Er det misunnelse ute å går fordi vi har mer frihet? Jo flere som maser på meg at eg har tatt feil valg, jo sikrere blir eg på at eg har valgt riktig! Og la det være sagt; eg er veldig glad i livet mitt, glad for at mamma og pappa valgte å få meg, og veldig glad for måten de har oppdratt meg på. 

 

Snap/Insta

21 thoughts on “Du har valgt det selv!

  1. Er så enig med deg. Jeg har også fått føle på den at jeg ikke har barn, og de andre på jobben har jo barn og barnebarn. Så er det på en måte underforstått at jeg som ikke har barn ikke trenger like mye fri.
    Skroget mitt har også kronisk sykdom, og er frivillig barnløs.

    1. Skjønner jo at barn er viktig for fremtida, men vi andre kan ikke gå på pinne for de til enhver tid. Viktig å leve selv også, vi har jo valgt å være barnløs for en grunn 🤠

      1. Jeg fikk ikke barn, valgte det ikke så veldig. Var plutselig i pre -overgangsalder i alder av 39, og det var først da jeg tenkte at vi kanskje kunne ta sjansen på barn. Møtte Hr Frodith sent, og passet ikke før. Var for sent. Sørget ikke særlig over det selv om jeg liker barn. Men aldri stoppet opp så mye, ting var som de var! Heldigvis ikke blitt forskjellsbehandlet så mye heller. Det eneste jeg kjenner på litt er at JEG er sliten. Jobbet i himla mange år, men aldri hatt svangerskapspermisjon, hjemme med sykt barn osv… Jeg trenger det!!! 😁

      2. Hehe ja, nå er det snakk om å innføre kjæledyrpermisjon faktisk, at man kan ta fri for å følge hund til veterinær f.eks 🤩 Det blir nok ikke betalt fri, men det vil bli mye enklere dos oss med hund i alle fall 😅

  2. Helt enig med deg, det må være opp til hver og enkelt om de vil ha barn el ikke, uten å bli trakkasert for det. Og mht det å jobbe i høytider, at de barnløse skal jobbe fremfor de med barn skal ikke forekomme. (Og jeg har selv 4 barn) og hatt heldagsjobb og aldri villet gå med på at vi skulle bli prioritert med fri i så henseende.

  3. har alltid villet ha barn men når kronisk sjukdom dukka opp så gjekk det ei stund så kjente eg på det at det kunne eg ikkje. For kroppen min ville ikkje klart å følge de opp,jo ene dagen fint neste dag ræva så eg tok valget. så traff eg verdens snilleste mann som hadde barn og var ferdig og produsere 👌 vipps så hadde eg 3 bonusbarn ferdig oppdradd og 5 barnebarn er kommt 😃

  4. Jeg forstår din mening om temaet👍. D blir gjort forskjeller på barne familier og andre.
    J har selv 1 voksent barn, og 1 på snart 15.
    Men som d sier, d er egene valg🤗.
    Men som skal også sies,… For de som tør å si,.. D er ikke enkelt alltid, og når minstemann flytter ut, så selges huset, og kjøper buss for å bo i hele året 👍🤓.
    Tenker å ta småjobber, og leve et fritt liv det vi har igjen 👍🤓🤗!..
    Bra det finnes folk som mener noe om egene valg👍!!.

  5. Egoismen ligger vel med hos de som får barn tenker jeg, det at man må sette til verden ett liv som tilber deg og er trenger deg (deilig følelse❤️)
    Men å bevist sette barn til verden for å ikke bli gammel alene er toppen av egoisme!
    Om noen velger å ikke få barn så er det dems valg, det er ett enormt ansvar man ikke skal ta lett på, så enig med deg de har valgt det selv😉
    Mvh en mamma❤️

    1. Vil ikke påstå at det er egoistisk på generell basis, noen må jo føde for at verden skal utvikle seg. Men det argumentet om at eg kommer til å dø aleine, det gjør det egoistisk 🤠 Vet om flere som har måttet passere livet i ensomhet selv om de har barn, så det blir bare et stygt argument 🙄

  6. – Hør hør! – Kunne ikke vært mer enig. 😀 Ikke mange månedene siden jeg selv publiserte et lignende innlegg. Og jeg kan virkelig si at jeg har fått høre mange rare utsagn, og manges meninger opp gjennom årene om hvorfor jeg er frivillig barnløs. 😛 Men selv kan jeg si at, etter mange andre grunner og årsaker til å ikke ha barn, er det egentlig ganske fantastisk å vite at jeg ikke er med å bidrar til at det blir flere mennesker her på kloden vår, siden vi nå har passert 8 milliarder, noe som etter min mening er litt for mye.

    1. Akkurat der er vi helt enige, vi er for mange på kloden, og antallet øker stadig. Vi kommer til å gå tom for ressurser lenge før vi svetter ihjel 😅 Eg tok ikke med det argumentet nå fordi eg orker ikke ta diskusjonen mot klimaaktivister, og de som misforstår og tror eg mener at alle bør droppe barn, for der er det mye merkelige argumenter ute og går. De vrenger alt man sier for å fremstille seg selv smart, ikke for å nå gjennom saklig 😂

      1. Helt sant, hvordan skal vi brødfø så mange mennesker?
        Og ja, noen ganger er det beste å holde kjeft, mange forståsegpåere der ut. Man må velge sine kamper…

  7. Bravo👏👏Eg har barn sjøl…som er voksen no.
    Men kunne aldri fått meg til å bræle om fri.
    Er litt anderledes når h*n var sjuk.Då måtte en nesten være hjemme.😷🤕
    Har du jobb så jobber du når du skal.Enten det er jul,nyttår,17.mai eller bursdag osv.
    Går jo fint mange plasser å bytte vakter hvis det er noe en må eller har lyst til.
    La det gå begge veier så blir alt lettere😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top