Så ubegripelig urettferdig!

Tenkte å forklare litt her siden vi fortsatt får mye spørsmål om Tassen. Det var mamma og pappa sin hund, men de hadde ikke rukket å ha han så lenge før pappa fikk veldig kraftig allergi. Tassen var av rasen mittelspitz, som er allergifremkallende. For at de skulle unngå å selge Tassen til fremmede overtok vi han påsken 2016, da var han ca et halvt år gammel. Doc var hjemme med han i noen uker, så han hadde hele tida selskap i starten.

To av de fineste gutta i verden ❤️

Vi så ingen tegn til det da, men høyst sannsynlig kan han alt da ha fått et traume av å bli omplassert. Han var en rolig hund de første årene, men vi så etterhvert at han ble mer og mer stressa. Han utvikla også en seperasjonsangst som var mye sterkere til Doc enn meg, og likte ikke at Doc reiste seg fra sofaen. Dette ble verre, og med tiden kunne ikke eg legge fra meg tlf, eller Doc legge fra seg brillene, før Tassen klikka.

Snø var det gøyeste!

Det ble mer og mer stress, mer og mer angst, han turte ikke engang lenger å gå i trapper, og til slutt full panikk hver gang vi skulle noe. Han hadde veldig hyppig vannlating, klarte ikke alltid holde seg, og gjorde godt fra seg 4-6 ganger for dagen. Tydelige tegn på stress og nervøsitet. På siste bobilturen til Tassen fikk han sånn panikk at han hoppa i en kant hvor han slo ut ei tann og skada en labb. Da skjønte vi at han ikke hadde det bra.

Er så urettferdig at så fine gode skapninger ikke kan få lenger tid på jorda, men nå får han i det minste hvile ❤️

Veterinær Mona på Neskollen Dyreklinikk gjorde noen tester og fant ut at han i tillegg hadde svært nedsatt syn, noe som forsterka angsten da han ikke lenger hadde kontroll på flokken. Det forklarer også hvorfor han slutta helt å gå i trapper. Alt i alt hadde han det ikke bra stakkar. Avgjørelsen ble tatt oss i mellom, i samråd med mamma og pappa, og veterinær. Men likevel sitter eg igjen med dårlig samvittighet. Det å miste en hund er trist nok i seg selv, men å måtte ta en sånn avgjørelse forsterker sorgen.

Lille hjerteknuseren Gizmo på 3 kg ❤️

Gizmo som vi hadde før var det også vanskelig å miste, men samtidig enklere. Han var fysisk syk med hjerte- og lungeproblemer, han fikk hyppige hjerteinfarkt på slutten hvor vi hørte han hadde smerter. Det er noe helt annerledes med angst, fir det var ingen smerter, kroppen var i fysisk god form, men han hadde det ikke bra likevel. Til slutt vil eg bare si at dette med psykisk helse må tas på alvor uansett hvem som sliter, det gjelder både folk og dyr ❤️

Gizmo satte også dype spor ❤️
Følg gjerne på snap, der deles det meste!

14 thoughts on “Så ubegripelig urettferdig!

  1. ❤️ Det er vondt og vanskelig med sånne avgjørelser. men dårlig samvittighet skal du ikke ha. I samråd med fagperson tok dere et riktig valg for Tassen. Føler med dere da jeg selv har tatt turen og hva det gjør med en. Det blir bedre, sorgproesser er tunge og det kan ta tid…. og ingen opplever den likt. Ta vare og kos dere med de gode minnene ❤️

  2. hei skjønne dere.❤️
    ville bare si at dere har gitt tassen en utrolig fin avslutning. Nå trenger ikke prinsen å være redd mer ❤️❤️

    hilsen hundeeier ❤️

  3. ååååå så trist. Lille Tassen.
    Forstår at det måtte bli et slik valg ut i fra hvordan Tassen hadde det. Ikke godt når dyr sliter. Kjenner meg litt igjen med min hund, Leia.
    Sender en varm klem i deres retning <3

  4. Hei føler med dere i sorgen.Vi mistet vår kjære Spot i kreft.Da var han bare 5 år en lagotto romagnolo.Vi gikk med en klump i hjertet av sorg og en samvittighet som knuget .Dere skal ikke føle dårlig samvittighet.Tenk på all den kjærlighet og det han ga dere, den tiden dere fik lov og ha han.Tenk på det hyggelige og de fine stunder. Nå har han ingen angst lenger.Klem fra Erland.

  5. Dette er min store skrekk. Føler virkelig med dere, ikke bare i ord, men i hjertet.. og i magen.. det krøllet seg virkelig inni meg her nå. Masse gode tanker til deg og Doc. Og så sant det du skriver på slutten om psykisk helse. Bunnyklem til deg Helene 🥰🐰

  6. Jeg hadde ikke fått med meg at dere hadde måtte gå til det skrittet og jeg kan ikke si noe annet enn at jeg virkelig føler med dere. Dere tok et bra og fornuftig valg men dessverre er det også et valg med en slags bismak, det er grusomt at man må ta det valget. Jeg har selv opplevd en hund i min ungdoms familie som ikke taklet omplasseringen selv om han kjente de nye eierne tvers igjennom, og de måtte ta de valget om å la han slippe. Uansett så tenker jeg på dere og vil sende dere en klem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top