Uvanlige traumer etter MR

Dagen i dag har egentlig gått mer eller mindre rett forbi meg. Starta jo på jobben som vanlig i dag tidlig, og der gikk jo tiden, er greie mengder å gjøre der. I mellomtida fikk Doc henta spisestua vi kjøpte på loppemarked i går, det var forresten et kvadratisk antikk bord, med 6 stoler til. Med flotte utskjæringer. Dette blir nok fint å få på plass i stua, men det skjer ikke i kveld. Kjøpte forresten en veldig fin vinterjakke der også, ja man finner alltid noe på loppis, og det er fint å ikke bare handle nytt.

Reiste fra jobben litt tidlig i dag, for eg skulle inn på sykehuset igjen. Denne gang MR av tynntarm. Så ikke for meg at dette skulle bli noe utfordring, eg har jo ikke klaustrofobi. Men da eg først ble ropt opp fikk eg beskjed om å drikke en liter med blanding av vann og kontrastvæske på ca en halvtime! Det første glasset var nesten godt, var jo tørst etter å ha fastet på forhånd. Men det ble bare verre og verre, og siste glasset kom nesten i retur. 

Andre gang eg ble oppropt trodde eg at eg bare skulle legge meg i trommelen, men da satte de en kanyle i armen. Eg måtte legge meg på magen med armene rett fremover. Trommelen ble satt igang, mens eg fikk instrukser underveis om hvordan eg skulle puste. Ca halvveis kom radiograf og sykepleier inn og dro meg ut, da hadde eg glemt å ta av bh, så spillene skjerma for bildene. Av med den og på an igjen. 

Dem satte tre svære sprøyter med kontrastvæske underveis, og dette gjorde meg så svimmel at eg sovna der eg lå. Da måtte de jaggu ta noen bilder en gang til, for eg hadde ikke pusta riktig. Etterpå måtte eg vente 20 min i gangen fordi synet mitt forsvant litt, så tredje gangen dem ropte meg opp kunne de fjerne kanalen og sende meg hjem.

Hele turen hjem besto av magesmerter etter kontrastvæska, og eg merka knapt nok at Doc svinga innom butikken og handla på veien. Vel hjemme ble det noen turer på do før eg sovna på sofaen, og der ble eg jaggu til nå. MR av tarm håper eg å slippe i fremtiden, for den kontrastvæska var traumatisk!

#loppemarked #spisestue #jakke #mr #sykehus #trommel #kanyle #mage #tarm #fordøyelse #helse

 

12 thoughts on “Uvanlige traumer etter MR

  1. Pst.
    Det er ikke sykepleiere men radiografer som tar MR undersøkelser… (Hilsen en radiograf

  2. Huff da <3 Det hørtes ikke noe godt ut! Har selv tatt slik kontrastveske før MR, og jeg ble også litt småuvel og kvalm.
    Håper de finner ut noe slikat de får hjulpet deg med medisin og diett.
    Ønsker deg en kjempefin torsdagskved 🙂
    Purr, purr, fra Toril og kattene

  3. Toril sin hverdag med musikken: Det verste var jo smaken, å bli svimmel, og få tåkesyn.. Men men, nå får eg da kartlagt omfanget av betennelsen 🙂
    En fin torsdagskveld til deg og kattene også 😉

  4. Ååh, jesus. Måtte følge med idag hvordan det hadde gått. Skal snart ta slik MR selv. Gruer meg såååå inniiihelvetteeee

  5. Eg fikk diagnosen akutt pankriatitt i november i fjor,.eg låg først 4 uker på førde sentral sjukehus,før eg blei sendt heim rett før jul,og så fikk eg kraftigt tilbakefall i romjula i fjor,.lang historie kort eg låg sju uker på haukeland,eg var til mr 2 ganger pr uke og dei tvinga” i meg kontrast veske,.det smaka hoggorm spør du meg,.eg hadde spor etter pankriatit i meg helt til begynnelsen av oktober ,.eg fikk og satt inn 5 drenerings slanger i meg,eg har fortsatt en igjen som det kjeme veske/puss på,den skal eg ha inni meg fram til februar ,. Men anyway eg føler med alle som må drikke kontrast veske #bedervasambuca
    Hilsen norsk redneck fan 🙂 god bedring

  6. glenn cooper: Høres ikke moro ut det nei.. Her er det crohns, så er nok ikke det samme. Men kontrasten smaker dritt uansett :p 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top