Tissa på meg fremfor hele bygda!

Hadde dere noen fritidsaktiviteter da dere var små? Eg hadde flere. Spilte orgel i noen år, var faktisk den yngste som fikk begynne der. Ellers spilte eg fotball frem til eg var 19 år, da begynte det å bli så seriøst at moroa var borte for lengst. Men før fotballen overtok var det turn for alle penga. Eg husker det mest som gøy, men var samtidig fascinert av de som var litt eldre enn oss. Noen kunne alle mulige triks, mens noen lærte stilige danser, andre klarte både spagat og å gå ned i bro. Dette var så spennende at eg på den tida planla å turne helt til eg ble voksen! 

Noe av det vi barna likte best var turnoppvisninga i pinsen. Det var jo ikke bare turn, det var mye show, og fotballkamper. Det var liksom den helga i året hvor hele bygda fylte både stå- og sitteplasser på tribunen på Sletta Stadion. Det var ei sånn helg som skulle snu hele min turnkarriere. 

Eg var vel kanskje rundt 7 eller 8 år, hadde turna i noen år alt, og vi hadde øvd inn ei rutine og formasjon som nå satt skikkelig. Denne helga skulle vi gå i lyse turndrakter og helt tynne hvite strømpebukser. Litt spente og nervøse glemte vi bort tida, som barn ofte gjør. Da vi skulle løpe ut på gresset sånn fint på linje, kom eg på at eg ikke hadde vært på do på en stund. Det syntes helt sikkert på gangen. Vi stilte oss i formasjon, klar for å fremføre flere rutiner. 

Musikken starta, og utrolig nok var de fleste barna greit synkroniserte, men blæra mi pressa på. Til slutt klarte eg ikke å holde meg! Mens eg fortsatte å danse som om ingenting hendte, tissa eg meg ut. Fortsatte i håp om at ingen merka noe… Helt til jenta bak meg stoppa helt opp og ropte «har du tissa deg ut eller?» for full hals. Visste jo ikke hva eg skulle gjøre, så eg ble stående å prøve litt keitete til den rutina var ferdig, før eg sprang alt eg orka ned til garderoben. Der var mamma klar og hjalp meg med å vaske bort og få på reine klær. 

Etter den dagen har eg aldri likt turn, og det gikk ikke lange tida før eg slutta. Selv om eg har aldri registrert noe mobbing eller erting etter denne hendelsen. Men eg har tenkt noen ganger på hva om sosiale medier og Internett fantes da?!? 

Instagram

Facebook

Snap

2 thoughts on “Tissa på meg fremfor hele bygda!

  1. Uff og uff..syns jeg ser deg stå der…..stakkars lille…..Så ille, så fælt..Men enda god du ikke ble mobbet….Det var godt å høre…men ja..tenk om det hadde vært i disse tider….herlighet…Nå går jo ingenting hus forbi..alt må dokumenters…Så..noen ting var bedre før…hihih…Ha en god kveld!

  2. Toini: Hehe ja.. Godt mulig noen snakket om det, men eg merka aldri noe etter det 😉 Gikk heldigvis ikke så lang tid før eg kunne le av det da 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top