Mat

Advent! Luke 12!

12.desember ble det klargjøring til Lucia-dagen!

I morgen er jo Lucia-dagen, og da skal man gosse seg med lussekatter. Hva er vel bedre husmorgjøremål enn å bake disse selv? Vel ikke helt selv da, fikk god hjelp av Toro. Det var såre enkelt å stikke på butikken i dag for å handle en pose ferdig bollemix, verre var det å finne den gule konditorfargen som gir den gylne fargen. Safran er jo så svindyrt, så heldigvis møtte eg på ei bekjent på butikken, og hun ba meg prøve med gurkemeie. Ikke vet eg om hun tulla eller om det funka, men nå har vi da prøvd dette.

Bakinga gikk veldig greit, det var bare å ha i litt gurkemeie, vann og smelta smør. Litt ekstra mel måtte til under eltingen, men det var eg forberedt på. Etter litt heving kunne eg dele opp og rulle ut, og deretter forme disse kattene. Kakka et egg og smurte med før steiking, tips; har man ikke pensel funker det med svamp. Men så har eg ikke rosiner, så eg brukte litt glasur til å pynte med i stedet. Funker det også, så blir det så mye bedre også da. Både gubben og bikkja godkjente bollene med god margin, så da er det bare for husmorpoengene å komme rullende!

 

Follow my blog with Bloglovin

2 thoughts on “Advent! Luke 12!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top