Mat

Fare i trafikken og brød i kø!

Denne fredagen starta fryktelig dårlig altså. Doc skulle på fyllinga, så for å slippe å grave hengeren frem fra frost og faenskap skulle han ta Forden. Det betyr at eg måtte kjøre Subaru til jobb. I utgangspunktet er ikke det noe heft, og Doc satte jo på motorvarmeren i går. Da eg gikk ut for å kjøre til jobb, sto Subaruen der like kald som innsida av en Hennig Olsen disk. Takk høyere makter for denne HER da! Doc kunne siden fortelle at han hadde stilt timeren på kl 5.30 om kvelden i stedet for morgenen!

Jepp, eg har hatt maks flaks for en gangs skyld!

Ikke nok med at eg kom alt for seint til jobben, for da eg kjørte hjem igjen fikk eg virkelig hjerte i halsen og forbrenningspuls! Min største skrekk på veien var i ferd med å skje, panseret lå og hoppa, så eg vrengte inn på ei busslomme. Det var åpent og hang bare på den kroken man vipper litt for å åpne helt! Hva om det hadde blåst opp i 110 km/t på E6? Jepp også dette var Doc sitt verk, han hadde ikke lukka panseret ordentlig i går.

Eg lukka det og dobbeltsjekka tre ganger før eg kjørte lettere skjelven hjem. Måtte selvsagt mobbe Doc litt for tabbene hans, og han var rask med å beklage bak et lurt flir – det gikk jo bra, gjorde det ikke? Og nei, han prøvde ikke å kverke meg med vilje, hehe! Så kunne eg endelig lage middag, noe eg utrolig nok har gleda meg til for en gangs skyld. Eg skulle lage en av barndomsfavorittene, Smørbrød i kø. Hjemme kaller vi det bare Brød i kø, og det er skikkelig god og enkel snaddermat fra 80-90 tallet. Fikk mange spm om oppskrift, så her kommer den:

Lagde halv porsjon til oss siden vi bare er to.

Du trenger

1 oppskåret loff

1 pk piknikskinke eller bogskinke

2 tomater

Persillesmør:

100 g smør/margarin

1/2 fersk kruspersille hakket

1 dl revet ost

1 ss ketchup

1 ss sennep

1/2 dl fløte

Først mikser du sammen alt til persillesmøret, og smak til hvor mye persille du trenger. Ca 3/4 av dette smør du på alle brødskivene. Så skjærer du skinke og tomat i ca 3-5 mm tykke skiver og fordeler dette på annenhver skive. Kle en ildfast form med alufolie som du siden skal brette oppover. «Monter» skivene to og to så det blir smørbrød, og plasser de på rekke i formen, før du pakker alufolien opp på sidene som støtte. Dytt resten av smøret (og gjerne litt ekstra revet ost) utover toppen og steik det på 200 grader i ca 15-20 min midt i ovnen. Nytes gjerne med duggfrisk Pepsi max!

 

 

 

TikTok / Insta / Snap

2 thoughts on “Fare i trafikken og brød i kø!

  1. Husker denne retten fra jeg var liten og min mor hadde “forrening” , Jentekveld var vel det rette ordet… men jeg likte veldig godt denne retten, og jeg er kokk og jeg har har spredd den både til Spania, Hellas, Russland, Estland og Sverige, men jeg har byttet ut smøret med bearnaisesaus og litt extra Estragon og Organo.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top