Bare flaks at det gikk bra!

Jessda! Kom meg på jobb i dag ja, da er det pokker meg håp. Så får ettermiddagen heller bli på sofaen eller i en hagestol, det får bli opp til været å avgjøre. Nå er det jo meldt om et knakende flott vær både i dag og i morra, så vi får se om ikke det blir noe ordnings på skille etter disse HER. Det som kom i april er jo nesten borte nå, og det kan vi ikke ha noe av. Her skal det syns at også min lysehvite hud kan få farge.

Godt det er både god akselerasjon og gode bremser på denne!

Men, tilbake til i morges. Da eg skulle ut på E6 på Kløfta var det en som ikke helt skjønte hva en akselerasjonsrampe er. På E6 her er det 110 sone, og bilene ligger stort sett mellom 90 og 120 på veien. Da er det farlig å prøve å flette seg inn når bilen fremfor ikke tør å gi mer enn 50-60, så her må det tas ubehagelige sjanser nesten daglig. Men dette var ikke det verste.

Da eg endelig kom meg ut på veien la eg meg i venstre fil, her gikk trafikken i ca 110, så eg fulgte på. Etterhvert som bilene svingte av oppover ble eg nesten aleine i venstre fila, bortsett fra to biler bak. Bare noen få km før eg skulle svinge av så eg to lastebiler i høyre fil, og tenkte eg skulle legge meg over i høyre etter å ha passert de. Men da eg bare hadde noen få meter igjen bak de, kasta den bakerste seg ut, og blinklyset brukte han ikke før han var halvveis over.

Eg måtte stå på bremsa, og bilene bak meg holdt på å kjøre i meg også. Det var bare på hengende håret at dette gikk bra! Den lastebilen hadde kunnet blinke seg ut lenge før om den absolutt ville forbi, så hvorfor i huleste vente til eg nesten var på sida før den bytta felt? Er de sjalu for de ikke kan kjøre i mer enn 90?

Og så tenker man, hva med alle sjåførene som leker med tlf bak rattet? Hva om det ikke var meg, men en idiot med blikket på en tlf som kom kjørende der? Da hadde ikke vedkommende rukket å bremse. For det er ikke gjort på halvmeteren å bremse fra 110 til 90.

Dette er grunnen til at vi har Dashcam i bilene våre, skulle det ikke gå bra neste gang, har vi i det minste en film å vise lensmann. Det er nesten rart det ikke skjer ulykker oftere, og eg tør ikke se på tlf mens eg kjører!

 

 

 

TikTok / Insta / Snap

8 thoughts on “Bare flaks at det gikk bra!

  1. Hei. Vilket merke har dere på Dashcam.
    Vurder å kjøpe men blir ikke klok på va man skal kjøpe 🙈😀
    Mvh Tor Erik

  2. USA har det greit. “Slow traffic keep right”. Tungbiler har ingenting i venstre fil å gjøre med mindre trafikken i høyre kjører saktere enn 90.

    1. Nå vet eg ikke om noen stater som har fartssperre på tungtransport der da, lastebilene suser forbi i 70-80 miles.. Men joda, amerikanerne er flinkere med å flytte seg over om de får en bil bak.

  3. Venstrefilen er til forbikjøring. Ut i venstre, kjør forbi og tilbake i høyre.
    Det er de værste folka som ligger å gnager i venstre hele veien. Kjører gjerne sperrefil, ligger kanskje 5-10 km raskere enn trafikken i høyre å syns de kjører «fort».
    Sorry as, det er taperne.

      1. Du skrev jo at du la deg rett i venstre når du kom ut på veien, og etter en stund var du nesten alene i venstre bortsett fra to biler bak deg😂
        Ikke et ord om at du var innom høyre for å slippe noen forbi☹️

      2. Ok, her skal du få høre: eg la meg rett i venstre ja, det var mye trafikk, så eg fulgte trafikken i venstre felt samme fart som alle andre som lå i venstre felt. Da det ikke var flere biler fremfor meg skulle eg bare FORBI de to lastebilene før eg la meg inn. Eg lå i fartsgrensa og var ikke noe sinke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top