Dette er IKKE greit!!

Ble oppriktig skremt i dag, fikk en ordentlig støkk, for å si det sånn. Men la oss ta det fra start. Vi deler mye på some (sosiale media) og blogg, og det fine der er at vi velger selv hva vi vil dele. Det kan være alt fra hverdagen vår til knalltilbud som DETTE. Vi deler litt sånn etter dagsformen, og hva vi faktisk driver med, og ikke minst; vi er ekte og ærlige. I det siste har formen min vært ganske så rævva, og dermed har det selvsagt blitt delt om dette.

I den anledning har veldig mange villet hjelpe med både tips og råd, hvilket i bunn og grunn er hyggelig. Noen går til og med litt lenger og spør og graver litt mer, når eg da ikke vil utlevere det som er personlig, så er det som oftest greit, og folk forstår. Vi alle bør vel ha skjønt nå at man ikke utgir personlig info på some? Hvem som helst kan lett utgi seg for å være andre, så når eg da blir bedt om å sende det mest personlige vi har, mitt person nr, da stopper samtalen med at eg takker nei til hjelp.

Måtte faktisk ut og ha frisk luft!

Det som skremte meg så mye i dag var at en person eg bare har snakka såvidt med på snap, uten å gi noe vesentlig info, plutselig ringte meg! Vedkommende har søkt meg opp på sin jobb, funnet all personlig info om meg, samt tlf nr! Hva i alle dager? Uansett hvor godt ment dette er, så har vedkommende invadert mitt privatliv kraftig, og det er sjukt skremmende å oppleve hvor lett det er å finne ALT om meg ut fra some! Tror neppe det er lov å gjøre sånt der vedkommende jobber!

Det var ordentlig ekkelt, og eg ble så satt ut at eg ikke visste hva eg skulle svare. Vedkommende oppfatta meg nok utakknemlig, men hvordan skal man egentlig reagere på sånt? Herregud altså. Som sagt, hvem som helst kan utgi seg for å være en annen person på some, så nå begynner eg faktisk å revurdere alle mine some. Må eg gjøre alt privat og slutte med bloggen eller? Greit at folk vil være hyggelig og behjelpelig, men det finnes da grenser!

 

Snap / Insta

23 thoughts on “Dette er IKKE greit!!

  1. Sånn jeg leser det du skriver, har vedkommende søkt deg opp på SIN jobb og hentet opplysninger. Det er under ingen omstendigheter greit !
    Jeg har selv jobbet med tilgang til store mengder personsensitive opplysninger. Du slår bare ikke opp på noen, som ikke selv har tatt kontakt, det være seg behov for veiledning eller annet.
    I den jobben jeg hadde, så ble alt logget. Å bli tatt for å snoke urettmessig, ville i «beste fall» være grunnlag for oppsigelse, mer sannsynlig avskjed!
    Har du tilstrekkelig opplysninger, så rapporter vedkommende til overordnet.

  2. synes ikke du ska slutte med bloggen nei..og ja det finnes grenser ja..grenser som folk faktisk ikke ska tråkke over ja..og så fins det noe som heter normal folkeskikk..man invaderer ikke andres privatliv på den måten nei..ikke slutt med bloggen din/deres..

  3. Jeg hører hva du skriver. Men håper ikke du slutter dele av den grunn. Setter så stor pris på dine innlegh

  4. Jeg hadde nok blitt SINT jeg tror jeg. Og i alle fall bare lagt på. IKKE greit. Jeg er ikke SÅ personlig med innlegg etc. Men nok til at jeg tror føler de kjenner meg litt. Men man må selv velge hvor mye eller lite man vil gi. Og INGEN skulle måtte trenge å bli “stalket” uansett hva man gir. Fysj!

    1. Vil ikke kalle det stalking når vedkommende i utgangspunktet trodde hun var hjelpsom, men det gikk uansett langt over streken. Ekkelt var det uansett…

  5. Hei! Men er du sikker på at hun ikke bare fant navnet ditt mens hun var på jobb, at hun ikke nødvendigvis brukte jobben for å finne det. Det er veldig lett å finne folk på nett i dag. Hen vet antagelig at du har en blogg. Jeg tok utfordringen nå og trengte bare to søk for å finne navnet ditt 😊 Skrev bare doc og dask navn, og fikk opp en artikkel i vg. Men at folk er så innpåslitne at de ringer deg privat, er jeg enig i at må være ekkelt.

    1. Hadde det bare vært navn! Men om du leser innlegget ser du at det var veldig personlig info, det var ytterst private saker dette gjelder, saker man ikke finner uten at man jobber et visst sted og går inn for å snoke etter!

      1. I så fall er det straffbart. Det er misbruk av stilling og bør rapporteres til arbeidsgiver. Du har jo tlfnr og navn, så ta kontakt med etaten med en gang på mandag. Sånt er helt uakseptabelt.
        Samtidig vil jeg gjerne si noe kort om personopplysninger i SoMe. Ser at en blogger ofte har spørreleken det folk blir oppmuntret til å svare på spørsmål. De fleste går på hvem man er som person, personlige spørsmål, noen med nærgående enn andre. Jeg ville aldri svare på sånt. Noen noterer flittig og laget profiler på personer. Jeg har fått med meg at en blogger til og med noterer og søker på IP-adresser også. Hva skal de med sånt?! Mitt råd er også å la være å dele informasjon om kommentatorer i feltet selv om noen spør. Beskytt deg selv og andre. Skjer det noe veldig feil så kontakt politiet. Her inne eksisterer det ikke privat politi, selv om noen ser ut til å agere sånn. ( spesielt en, kanskje et par )

        Fint at du setter fokus på dette.

    1. Finnes mange irriterende forkortelser, men er mer irriterende å skrive sosiale media mange ganger når det faktisk finnes en forkortelse for det 😎 Artig at det var dette du valgte å trekke frem fra innlegget da 🤓

  6. Heia😊
    Helt vannvittig hvor frekk og freidig enkelte er..Jeg hadde nok blitt drittredd om noen har gjort noe sånt..Lagt på røret og blokkert..Det får da virkelig være måte på hva man skal finne seg i..Har ikke noe betydning om du er en blogger eller dronninga for den del,enkelte ting er privat… Selv er jeg så livredd for fremmede nr at jeg tar ikke tlf,men søker opp nr på 1881,er det noen jeg kjenner eller vet av,ja da ringer jeg opp igjen,hvis ikke blokkerer jeg…

    1. Folk ringer meg også privat, så neste blir å skaffe hemlig nummer, håper det hjelper noe, jeg syns det er ekkelt, det er ikke greit, og jeg har tenkt samme tanke som deg- å kutte ut SoMe, men jeg brenner for det jeg driver med også.
      Jeg heier på deg og dere🙏 dere er helt råe folk, takk for alt du og dere deler♥️

      1. At folk ringer er ikke store problemet, det som var poenget i dette innlegget er at noen har søkt opp veldig personlig info om meg på sin jobb for å «hjelpe» meg! Det er noe helt annet enn å søke opp tlf nr og ringe.

      1. Du bør rapportere det, selv om vedkommende skulle være hjelpsom. Hvis en ikke ser selv at dette er feil bruk av opplysninger via jobb så er det ikke bra at vedkommende har den jobben. Er nok ikke første gangen vedkommende henter opp private opplysninger, blir nok ikke siste, og det er IKKE bra 🐰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top