Q&A Jul!

Tradisjoner i romjula?

Slappe av og spise mye! Når vi har julaften på Vestlandet feires romjula på Østlandet, og motsatt. Blir fort mye mat da, kanskje litt bålkos.

Hva må dere ha for at det skal bli skikkelig jul?

Ekte juletre, gløgg, pinnekjøtt eller ribbe, er noen av tingene. Noen julefilmer er moro å se, må ha litt julemusikk når det vaskes og pyntes til jul da, og helt klart en kaffe/baileys til Grevinnen og hovmesteren er et must!

Hva ønsker du deg til jul, og hva ønsker Doc seg til jul?

Vi ønsker oss egentlig det samme hvert år, at alle som pleier å kjøpe julegaver til oss heller bidrar til Superselma. De er en virkelig fin organisasjon som gleder kreftrammede barn, om du også vil bidra kan du vipse ønsket sum til 77762 <3

Gleder meg!

Hva spiser dere i jula?

På Vestlandet er det pinnekjøtt og på Østlandet er det ribbe, vi veksler annethvert år hvor vi feirer julaften. Ellers i jula må vi innom smalahove, klippfisk og kalkun.

Favoritt juleøl?

Tjaaa, vi drikker ikke så mye øl i jula. Doc tar gjerne en akevitt til julematen, og eg koser meg med vestlandsk julebrus. Blir gjerne gløgg og Irish coffee med ekstra krem til dessert.

Hva er den verste julegaven du har fått fra Doc?

Har ikke fått noen fæle gaver fra han, for han hører som regel etter når eg kommer med ønsker, og de siste årene har vi ønsket bidrag til Superselma.

Går det bra med crohns og all julemat, snacks og drikke?

Jada, alt handler om mengder for min del. Nå er det jo en del ting eg holder meg helt unna da, som klementiner som faktisk er det aller verste. Julematen tåler eg helt greit, kan få kraftige magesmerter om eg eter for mye feit mat, så eg må variere kostholdet.

Julefeiring eller Hilljacks på Dokka, hva er best?

Oooh, det er en tøff nøtt! Vi digger jo både Hilljacks og julefeiring da, og Dokka er et artig sted å være. Men hadde det inntruffet samtidig hadde vi nok prioritert julefeiring.

Blir da koselig her

Feirer dere hjemme?

Ja de årene vi er på Østlandet kommer svigers på besøk til oss, synes det er veldig koselig.

Ønsker meg mer av Doc og Dask på TV neste år, får vi det?

Ingenting er planlagt pr i dag, men ingen vet hvor høna sparker.

Har størrelsen noe å si?

Siden dette er juleedition regner eg med det er treet du tenker på? Det trenger ikke være så veldig stort, må passe inn i stua vår. Og ikke for lite, det skal jo være godt synlig.

Hvem av dere er mest opptatt av julen?

Definitivt eg! Kunne sett på halvdårlige julefilmer 24/7, mens Doc driver å bytter kanal. Han liker best alt som kan spises i jula, og han trives med å lage julemat.

Ide til julegave til noen som har alt?

Tja, kanskje noe sånt som DETTE til han og DETTE til henne?

Pinligste gjort i jula?

Tjaaa, må vel være en gang når eg var rundt 15 år. Fikk en hettejakke i gave fra søstra mi, og bakpå sto det noe sånt som «I’m a Virgin». Pinlig å måtte forklare den for besteforeldre…

Vart det noe juletre?

Jepp, det kan du lese om HER.

Kan jeg få se juletreet?

Jepp!

Doc mener det mangler glitter, eg mener det blir noe herk å støvsuge glitter i 5-6 mnd etter jul

Har du noen kostholdsråd for oss med crohns nå i jula?

Nå er det jo veldig individuelt hva man tåler og ikke da, så det eg tåler er det ikke sikkert andre med crohns tåler. Eg kan spise det meste av vanlige julemiddager, bare eg er litt forsiktig med mye fett, krydder og mengde. Det viktigste eg må holde meg unna er rein kaffe, klementiner, nøtter, løk og reint brennevin. Det blir altså ingen akevitt på meg.

Barndomsminner fra jula?

Ja mange! Men det eg savner mest var da vi barna hjemme satt tidlig morgen julafta med pysj og dyner i kjellerstua og så på tegnefilmer og Askepott. Eg var attpåklatten, så det var eg som fant godteri til søstrene mine, eg var liten og søt, og slapp unna kjeft! Tror nok eg er veldig heldig, for eg har virkelig ingen dårlige minner fra jula.

I morgen er det ikke sikkert vi får tid til å blogge så mye, men vi kommer til å legge ut litt på story på snap og insta. Følg gjerne med der, så får vi se da om det blir litt på bloggen. Nå skal Doc lage gløgg, og eg skal lufte Tass, så er vi snart klare for å ringe inn jula med Grevinnen og Hovmesteren!

Snap / Insta

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top