Russen bortskjemte sutreunger?

I disse dager har eg lest mange diskusjoner og kommentarer angående forslaget til Rektor Torbjørn Ljones på Lillehammer vgs. Han har kommet med et forbud mot russeklær frem til 1.mai. Dem som skal være russ i 2019 reagerer sterkt på dette og mener det er brudd på ytringsfriheten. Rektor Ljones har to grunner for dette påfunnet, nemlig for å få mer fokus på læringen, og det å unngå at det dannes klikker hvor enkelte elever blir ekskludert. 

Eg for min del hadde ikke noen heidundrende russefeiring. Mulig eg tenkte mer langsiktig enn mange av mine medelever, men eg gadd bare ikke bruke så mye penger på noe som faktisk bare skal feires i tre uker. Eg hadde tradisjonelle russeklær, en god bunke russekort, og en gammel hvit Volvo 240 som eg og noen venner kjørte litt rundt i. Joda, eg var med på de lokale festene og russedåpen, men det å reise til Kongeparken gadd eg faktisk ikke. Hadde hørt fra tidligere år at der var det om å gjøre å drikke seg mest mulig drita og helst rote rundt med flest mulig, altså en svær fjortis rølpefest.

Men tilbake til saken, det som er opprinnelsen til russefeiringen er at man ikke bare har kommet gjennom, men også fullført og bestått videregående skole. Selg ikke skinnet før bjørnen er skutt, altså ikke ta gleden på forskudd. Dere som nå velger å bruke hele året, eller flere år som noen gjør, for å feire bestått skolegang; hva om dere ikke består og må ta ett eller flere fag på nytt? Hvilken grunnlag hadde dere da til å feire og bruke så mye penger på en så kalla russetid da? Da har dere faktisk besja skikkelig på leggen. 

Ekte russ blir man bare etter å ha fullført og bestått videregående skole. Sånn er det bare, enten dere vil eller ei. Alle som går med russeklær før dette (eller om dere ikke har bestått) er jo ikke ekte russ. Om dere tenker og mener noe annet, har dere misforstått hele opplegget rundt russefeiring. Det ligger jo i ordet russeFEIRING. Det skal ikke feires før det er bestått, ei heller om det ikke er bestått. 

For 14 år siden var eg selv russ ved Austrheim vgs, og på den tida var det regler i hele fylket på dette (tror kanskje hele landet også). Det var ikke lov å vise seg i russeklær før siste helga i april, knuter fikk vi prøve å ta hele året, men ikke i skoletida. Knuter som å sitte under pulten en skoletime måtte vi vente med til russetida, ja altså fra siste helg i april og frem til 18.mai. Før var det altså ikke lov å kle seg som russ før tida var der, så hvorfor er det så stort problem for dagens ungdom? vet tidene forandrer seg, men dere har fortsatt ikke noe å feire før bestått skolegang. Derfor høres dette ut som bortskjemt sutring! Dere er russ 2019, det er jo bare 2018 enda… 

(Litt mer om hvorfor eg fikk navnet Speedy Gonzales, og lensmannens signatur på russebuksa kan du lese ved å klikke på bilde under her!)

#russ #videregående #skole #rektor #russefeiring #ungdom

6 thoughts on “Russen bortskjemte sutreunger?

  1. Jeg har aldri vært russ sjøl, hvis ikke russ i grunnkurs teller altså. Men kunne ikke vært mer enig med deg.
    Og Speedy Gonzales, virka som du levde opp til den. (Leste innlegget.) 😛 LOL

  2. Godt innlegg!
    Først og fremst så blir det brukt en inni hælvetes svær andel med kroner i russetiden. Noe som bare er spinnvilt.
    Det at russebuksa skal på fra 1 mai ikke før er jeg helt enig i! Det er 17 dager med fest og kongler og hurra. Hvordan orker folk mer ? (tenke fest)
    Og folk “driter seg ut” i russetiden ved å gå må skole smeller og ender opp med å ikke bli uteksaminert. Trist…

  3. Helt enig med deg, det er bare tull å kalle seg russ før det nærmer seg slutten av 3. gym. Blir like irritert hver gang jeg leser i avisene om at politiet har stoppet russebråk eller russ har kranglet når vi er langt unna mai. Før det er de bare ungommer, ikke russ.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top