Min MC

Mange har fått med seg at eg var innom sykehuset i dag. Har jo vært inn og ut av Aleris ganske mye siste halvår, og siden det nå er endel som lurer på hva som skjer videre, skriver eg det like greit her. Eg har jo fått Morbus Crohns, altså kronisk betennelse i fordøyelsessystemet. 

Det som nå er oppdaga er at ca 15 cm av tarmen min er ødelagt, altså fortykket tarmvegg som skaper blokkering. Det vil si at når eg spiser stopper maten opp der, det går gjerne lenger tid før den passerer. Da hoper det seg opp og gir store smerter, smerter som kan minne om gallestein. Kroppen min klarer ikke ta opp riktig mengde næring, og dermed blir eg mer sliten enn normalt, og ledd og muskulatur verker også. 

Aleris har sendt saken videre til Ahus, og eg venter nå på innkalling der. Legene på Ahus må nå ta en konsultasjon på om det trengs operasjon for å få fjernet de 15 cm som er ødelagt, og videre hvilke medisiner eg skal starte på. Legen på Aleris ringte Ahus selv i dag for å få fortgang i saken. Grunnen til at Aleris ikke fortsetter behandlingen selv, er fordi det er dyrt, og denne behandlingen er det ikke sikkert forsikringa mi dekker. 

Det eg selv kan gjøre nå er å unngå melkeprodukter, rødt kjøtt, frukt og hvete. Og ja, Jack Daniels og rødvin kan eg bare glemme. Eg må ikke anstrenge kroppen med stress eller tung fysisk aktivitet, og ble frarådet all trening annet en spaserturer, svømming og lette sykkelturer. Så da er det vel bare å ta tida til hjelp og se hva som skjer, og så vet dere hvorfor eg er lat for tida. 

*inntar sofaen med god samvittighet*

 

40 thoughts on “Min MC

  1. Huff så utrolig trist 😢Spise salat,fisk og grovbrød med vann til nå da?Utrolig hva man klarer når man må☺️Stå på💪👊😘

  2. Knallbra behandling å få på Ahus. Går selv hver 7. uke for å få min dose Remsima mot Ulcerøs Kolitt. Lykke til. 👍

  3. Anne Rype: Knekkebrød med makrell er godt da 😉 minst mulig kullsyre og ellers alt som er snadder.. Men eg skal klare meg, gir ikke opp vettu 😉 må bare lære meg å leve med smertene 🙂

  4. God bedring. Plages endel med magen selv, så kan skjønne hvordan du har det.
    Har du lest om Lav foodmap?
    Kanskje ikke verdt å prøve før utredning, men vet at det hjelper for mange.

  5. Torgersdatter: Tar utgangspunkt i fodmap faktisk, men der står det jo mye som ikke passer også.. Sitrusfrukt er f.eks lov i Low fodmap, men det er noe av det verste en mc pasient kan få i seg.. 🙂

  6. Huff, ikke en sykdom en ønsker å få. Har selv MC, og har hatt det i over 25 år, 4 operasjoner. Men er pr. nå medisinfri, men ikke fri for plager.
    Min beste “venn” er micropute med korn som jeg varmer i microen og legger på magen, kan anbefales.
    God bedring. 🙂

  7. Mona Sørbø Henden: Takk for tips 😉 Eg sov på varmekablene på badet natt til i går, for eg har ikke varmeflaske.. Nei det er ikke noe behagelig..

  8. Haff…
    Håper du rykker fort frem på ventelista. Det er slitsomt å gå rundt sjuk. Og å vente… Tapt livskvalitet skal man ikke kimse av.
    God bedring

  9. off så vondt og lese Helene..
    jeg vet kos det føles og ikke kunne spise eller drikke det en har lyst til..
    og det og ikke vite helt hva kan man og ikke spise eller drikke.
    ikke stress eller noe..
    sliter selv me kroppen ,uten resultater eller svar fra lege, men jeg overlever,
    men e skal krysse fingran for at du virkelig får den hjelpen du fortjener.. og får orden på kroppen din.
    og som noen og sier , livskvaliteten er ikke den beste med og gå å vente på noe,,,
    jeg går selv en usikker fremtid i møte men jeg holder motet oppe me og glede meg til og være ilag me dere i sommer:)

  10. der er du litt heldigere enn meg, jeg sloss enda,, for det feiler liksom meg ingenting i følge legen , men læll e hele meg Råtten , sliten , kjei og lei og mage me restn av systemet har kræsja så vi får se,, kor je bringer dette vidre,, 🙂 men jeg er såå gla på dine vegne helene

  11. er ikke det heller ifølge Revmatikksjukehuset, så jeg vet ikke,, men vi får se om e evnt må skifte lege eller finne noen som kan hjelpe utn å la meg ta prøver i alle bauer og kanter.. det sliter på helsa og psyken og ha det slik..

  12. Helene, huff så fælt! Håper du får operasjon og blir bra! Og at du finner mat som er god og som funker for deg! Ole Petter er jo flink til å lage mat, han får svinge seg rundt og skjemme deg bort😉gleder oss til å se dere neste helg
    Mye god mat som ikke er farlig for deg på buffeen vet jeg. Klem

  13. Huff da… Masse god bedring og håper de finner en god løsning for deg 😊 Riktig god helg på dere 😊😊💐

  14. Huffaa stackare 😐. Vet vad chrons är, e ju special sykeleier. Håper det går bra med deg ❤
    Klem Annette ❤

  15. Prøv videre på lav foodmap. Pappa?n min har også den sykdommen. Han har blødd så mye at han har fått blodoverføring,flere ganger. Han kjøpte boka lav foodmap. For han så var det faktisk nok og gå over til laktosefritt og bake med spelt mel. God bedring og lykke til.

  16. Helene jeg føler med deg oppi detta altså og tenker gi deg et råd. Hvis du fyller en strømpe med ukokte riskorn og lukker med en strikk uten metall , så kan du varme den i mikroen og du har en fantastisk varmegreie både for mage smerter og andre reumatiske ..muskulære vondter. God bedringslem 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top