Coronakarantene!

Var en tur på Ahus i dag også, men nå var det bare for medisin. Det er fortsatt hver sjette uke, og fortsatt rett i armen. Dette gikk jo som det pleier, helt fint bortsett fra at eg fikk et skikkelig hosteanfall. Heldigvis kunne eg berolige alle med at eg bare hadde satt litt Pepsi Max i halsen.

Eg fikk høre at nyfødtavdelingen var satt i karantene fordi det ble påvist corona på noen der. Joda, det er jo greit de gjør tiltak, men eg lurer litt på hva de gjør for å overholde denne karantenen. Da eg ankom Ahus i dag gikk det nemlig ei med en bare noen dager gammel baby på armen, hun tusla rundt i hallen sammen med alle oss andre som var innom. Heldigvis er de ikke utsolgt for antibac HER, den er billig, får plass i lomma, og man får det rett i posten. Så det brukte så klart eg.

Viktig å ta sine forholdsregler. Funker denne utvaska stringtrusa fra 2012 kanskje?

Covid19, eller coronavirus som alle kjenner det som, smitter gjennom dråpe eller berøring, og at ingen vet enda inkubasjonstiden. Inkubasjonstid er tiden fra man blir smitta til det bryter ut, altså man vet ikke hvor lenge du har viruset i deg før det bryter ut. Det er heller ikke hos alle dette vil bryte ut. Viruset kan leve på metallflater i ca 12 timer, så om en tilsynelatende frisk person som uvitende smittebærer tar på f.eks dørhåndtak eller heisknapper, og du tar på det samme innen 12 timer er du berørt av et levedyktig virus og er dermed smittebærer selv.

Da er det rart at Folkehelseinstituttet kan råde enkeltpersoner til karantene, mens de andre i samme rom/bolig kan bevege seg fritt hvor de vil. Kort forklart; hvis Doc blir satt i karantene, kan eg fortsatt gå på jobb, trening, butikk osv selv om vi berører samme fjernkontroll. Her er det mye som skurrer.

I tillegg blir alle små og store arrangement avlyst nå, fordi man skal hindre smitten. Ja selv om de som bor med noen i karantene kan bære med seg smitten hvor enn de måtte ønske. På Kollenrennet i helgen fikk ikke tilskuerne lov å møte opp, mens 8.mars toget i alle storbyer fikk gå som normalt.

Da kan man jo spørre seg, er det noe myndighetene vet som de ikke vil skal ut? Eller er det hele bare et massehysteri?

Eller kanskje denne nuppete vanlige trusa gjør nytten? Hva mener du er best?

Det beste er nok å leve så tilnærma normalt som mulig, og ta alle forholdsregler. Vanlig såpe er faktisk bedre enn antibac, men når du ikke har såpe tilgjengelig er det bra med antibac. Denne HER er fin å ha på jobb. Vask deg hver gang du har berørt flater som andre kan ha berørt, prøv å holde «klåfingrene» dine i lomma, bruk kort i stedet for kontanter, og hold litt ekstra avstand til andre mennesker. Da tenker eg vi overlever dette selv om WHO har erklært dette til en pandemi.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top