Hytteturen utgikk

Vi bråbestemte oss i går for å dra på hytta i dag. Begge trenger et stuebytte, bare ligge som to kakemanndeiger på sofaen med disse HER og heve på chips og smågodt. Da eg dro på jobb i morges hadde eg delte meninger om denne turen. Joda, gleda meg til late dager på fjellet, men det betød stress og mas etter jobb for kattevask og pakking, deretter tre timer i bil opp til ei høyst sannsynlig kald hytte.

Jaja, helg ble det nå uansett.

Dagen gikk uten at eg egentlig rakk tenke så mye på den turen, men da eg skulle hjem dukka hytta opp i topplokket igjen. Det minka skremmende fort på hamsterbleier i snusdåsa, men vi skulle jo ut og kjøre etterpå, dermed utgikk butikken. Ble mindre og mindre gira på hyttetur på vei hjem, og da eg parkerte kom en kar tuslende over tunet iført garasjedress.

Doc dreiv ute og putla med smått og stort. Han var også lite interessert i å kjøre i tre timer mot kald hytte 900 moh, og hadde derfor funnet på andre ting. Det var da panikken greip oss, vi begge var nesten tom for snus, og måtte ut og kjøre. Doc gikk gjennom garasjen og skreiv handlelapp til Biltema, mens eg gikk inn på kjøkkenet for å se om vi trengte noe mer enn snus.

Deilig eller…?

Synet som møtte meg i tørrvareskuffa vitna om at vinteren er like om hjørne, der hadde noen andre nemlig begynt å sanke til årets vinterlager. Skuffa var drit full (bokstavlig talt) av museskit! Æsj!!! Tenk, om vi hadde dratt på hytta kunne musa fått fritt spillerom! I full fart sjekka eg hva som hadde overlevd de grufulle små tenna, og rabla ned på lista det vi måtte ha nytt. Doc henta det han fant av feller, og plasserte de på strategiske steder før vi dro.

Tilbake på det grufulle kjøkkenet var det bare å finne spylervæske og tørkerull, museskiten skulle fordrives! Med pod på øre gikk eg på med nebb og klør. Det svei i bondehjerte å kaste en full bærepose med mat, men så er det ei heller smart å dele mat med mus. To timer og mange brekninger seinere var hele kjøkkenet klinisk reint, og oppvasken gikk for andre gang med tupperware.

«Gå planken» har en annen betydning her. Flaska er tredd på ei stang så den ruller, og er klint inn i peanøttsmør. Bøtta er fylt med vann.

Det ble ferdigpizza og vin til middag da vi begge har gjort nok i dag. Men siden vi begynner å få bred erfaring med mus i både hus, garasje og biler kan vi tipse om effektive tiltak. Vask og hold det reint, ikke la noe ligge og lukte, spesielt i bilene. Kast godtepapir og støvsug smuler. Sett ut feller med peanøttsmør, det lukter nok til at musa går der først. I garasjen har Doc egenhendig montert ei hjemmesnekra felle som samler opp til 30 mus i mnd, se bilde over.

@docogdask

One thought on “Hytteturen utgikk

1. Det hadde kanskje vært lurt å sende svigerfar i forveien for å varme opp hytta. Husk på det neste gang.