I gang med helt ny medisin!!

Det var helt nydelig å våkne i dag og vite at eg ikke skulle noe annet enn på apoteket. Ja, det kan til forveksling høres ut som helt vanlig latskap, men eg kaller det å være klinisk lat, nettopp fordi det kommer av crohns. Eg begynner å savne jobben, og det å være litt kvikkere øverst, så derfor gleda eg meg nærmest til å dra på apoteket, og å flate ut på sofaen resten av dagen.

Medisinen eg skulle hente er ganske så ny på markede, den ble ikke godkjent for bruk i Norge før 01.11.2019. Heter Jorveza og er designa til å ta betennelse fra munn til magesekk. Lovnaden var stor, og spenningen likeså. Da eg kom hjem med ny medisin, og selvsagt litt mat og et garnnøste, var eg kjapp med å putte en pille i nebbet. Eg vil ha fortgang, for selv om det er kult å nå ha gått ned åtte kg og snart kan gå i en sånn HER, er det mindre kult å ikke være i form.

En merkelig ekkel tablett gjemmer seg bak det påklistra smilet.

Disse tablettene skal tas etter mat, smelte mellom tunga og ganen, og så må man vente i 30 min før man kan putte noe som helst i munnen. Ja, eg skjønner hvor tankegangen til enkelte går nå, gjelder også det. Ikke engang tannbørsten skulle inn i nebbet, ei heller mat, drikke, eller snus. Men eg må få sagt at pillen smaker ikke godt, og skummer og bruser intenst i kjeftamentet, så det er en stor mental jobb å ikke ta en sup vann.

Doc var nå i omløp og helt sikkert like sulten som meg, så eg starta på middagen så den ble klar akkurat da pillen hadde virka i 30 min. Det ble enkel mat, fryseren var full av middager i én porsjon, så det ble en laksefilet og noen fiskepinner i ovnen. Dette var dynka i smør, sitronpepper, purreløk og snackpaprika. Poteter til Doc og raspa gulrøtter til meg hadde vi igjen fra i går, og vi spedde på med litt agurk til laksen. Oppsop fra fryseren med rester til anbefales på det sterkeste!

Nå i kveld har eg tatt pille nr to, siden det skal tas både morgen og kveld. Ikke merka noe virkning enda, men vil tro det tar noen dager. Kronisk betennelse fordufter ikke helt plutselig, men håpet er at den snart skal trekke seg tilbake til sånn som den pleier være når eg er i god form, og at eg kommer meg på jobb igjen på mandag. Planen er å lage noen søte desserter til 17. mai, som eg skal dytte i meg uansett om eg blir kvalm eller ikke!

 

 

 

 

TikTok / Snap / Insta

8 thoughts on “I gang med helt ny medisin!!

  1. Lykke til!! Håper virkelig at du får hjelp og ikke bare bivirkninger. Siden dette er kortison så kommer nok kiloene tilbake etterhvert. Men “vi” .ed kroniske sykdommer må nok velge mellom div onder hele tiden 🙁
    Alt godt til deg!

    1. Det er heldigvis ikke kortison, fikk disse nettopp fordi eg ikke tåler kortison 😅 Det virker på samme måte, men bare i området den berører, altså munn til magesekk. Virkestoffet blir dermed ikke tatt opp i tarm og sendt videre ut i kroppen. Så eg skulle ikke få samme bivirkninger som ved kortison 🤠

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top