Sjukt god amerikansk rett!!

Tror kanskje eg har delt denne før, men den er så god at den kan deles igjen. «Hamburger helper» var en populær rett i sørstatene på 60-70 tallet da det var vanskelig å få tak i kjøtt, og det var dyrt pga manko. I USA får man kjøp den ferdig, man må bare tilsette vann og kjøttdeig. For oss som ikke bor i USA finnes det heldigvis oppskrifter, en enkel variant får du her, tilsvarer ca fire porsjoner.

I manko på bilde legger eg ved et fra arkivet av sist eg lagde hamburger helper.

Ingredienser
1 pk kjøttdeig
2 ss ketsjup
1 ts Dijonsennep
1 ts chilisaus
1 ts hvitløkspulver eller 2 fedd hvitløk
1 ts urtesalt
1/2 ts vanlig salt
1/2 ts pepper
3 dl ukokt makaroni
5 dl ferdigblandet buljong
2,5 dl rømme
Ca 200 g revet cheddarost

Eg gjorde alt i jerngryta for å gjøre det enkelt. Du finner ei ganske god og billig gryte HER. Brun først kjøttdeigen og hell av overflødig fett, ellers blir konsistensen feil. Skru ned varmen og ha i alt krydderet, ketsjup, sennep, chilisaus, makaroni og buljong. Bland det godt og la det putre i 15 min, til makaronien er ferdig kokt. Da tar du panna av plata og rører inn rømmen, når den er blanda helt inn setter du panna tilbake på varmen og rører inn osten til den er smelta. Voila – server gjerne med noe brødmat!

 

Snap/Insta

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top