Mat

Utsatt pga fraværende erfaring!

Den store «Helene tester tålmodigheten på kjøkkenet» dagen! Det vil si, eg skulle lage fem slag i dag, og bare ett av de har eg lagd før. Starta med å stable alle ingredienser etter hvilke slag de hørte til, og da oppdaga eg flere avvik i systemet. Eg som var sikker på at siste rest var i boks i går, måtte på ny ut og handle. Før eg kjørte satte eg egg og smør ut i romtemperatur så det var klart til å brukes når eg var tilbake.

Til julebakst må måtte eg ha en julekaffe!

Rema leverte i dag, fant alt eg trengte raskt, og litt til som vanlig, og freste så hjem igjen. Da eg satte varene på plass var det noe som skurra litt. Hadde eg ikke satt delfiafettet på kjøkkenbenken? Joda. Men det lå en pakke til i kjøleskapet..? Ganske så riktig lå det en halv pakke der, og av datomerkingen kunne eg se at sist eg bakte var til jul i 2019, så denne gikk raskt i bosset!

Vel vel, nå skulle bakingen ta form her. Eller baking og baking, ikke mye som skulle i ovnen akkurat. Eg starta med julefudge, det virka enklest. En boks kondensert melk og et halvkilo hvit sjokolade skulle smeltes sammen, og så ei teskje vaniljeekstrakt. Dette gikk jo greit, tok bare litt tid. Etterpå smurte eg det utover i en stor form med bakepapir, pynta med røde og grønne nonstop, og satte det til avkjøling til i morgen. Da skal den skjæres i biter og pakkes tett med mellomleggspapir.

Se hva eg har klart! #stolt Nå gjenstår det å se i morgen om det ble riktig!

Nå var det tid for litt marengs, og kanskje fløtekarameller. Før eg begynte på dette titta eg på diverse forum for å bli inspirert til enklere oppskrifter enn de Google hadde. Fant ikke det, men eg fant ut at slike bakverk ikke står allverdens med tid. Jøye meg! Hva? Er det holdbarhet på pikekyss også nå? Men ingen visste hvor lenge det kunne stå, så da lurer eg på; er det noen her som vet hvor lenge hjemmelaga pikekyss og fløtekarameller kan stå? All videre baking utsettes på ubestemt tid.

 

 

 

 

TikTok / Insta / Snap

12 thoughts on “Utsatt pga fraværende erfaring!

  1. Tror de ka. Stå til over jul så lenge du oppbevarer de rett. Selv laga pikekyss etter en bommert som medførte altfor mange eggehviter.

  2. Pikekyss holder seg lenge i boks med tett lokk. Jeg har hatt de stående i flere måneder på boden som er litt kjølig. Funker som fly. 🙂
    Fløtekarameller står seg også lenge. Jeg pakker de inn i vokset papir som jeg har kjøpt på slikkepott.no. Men du kan også kjøpe cellofan.
    Min gulloppskrift på fløtekarameller skal du få her, den fant jeg i et allers fra 1992.
    3 dl fløte, 2 dl sukker, 1 dl sirup 2 ss smør, kokes mens du rører til du har 120-122 grader. Ha i en form med bakepapir og la de avkjøle. Deles greit opp med et pizzahjul og pakkes inn. God jul. 🙂

  3. Har sendt deg en epost med flotte julegodteri-oppskrifter som jeg håper du liker. Er sendt med filemail. 🙂

  4. Lagde disse julefudgene dine nå i kveld! Gikk jo super fort 😎
    Jeg hadde alle sjokoladeplatene i en kjele over varmebad, alle var smeltet på få minutter. Så satte jeg kasserollen med sjokoladen rett på plata å helte i melken og vanilje 👏🏼 I smurt form med blandingen og toppet med nonstop!
    Spent på å smake i morgen 🎅🏼

    1. Åja, så bra! Var sikkert mye smartere med varmebad. I oppskrifta eg fikk skulle sjokoladen bare smeltes i den varme melka 😅 Ikke rart det tok tid 😂😂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top