Mat

Pris for verste kokk går til meg!!!

I formiddag gikk eg rett i gang med nebb og klør, bokstavlig talt, med mer julebakst. Nå hadde eg fått svar at pikekyss og fløtekarameller tåler å stå lenge i tette bokser. La frem egg som skulle oppnå romtemperatur mens eg begynte på risboller. Dette gikk for så vidt greit, bortsett fra at røra virka altfor tynn. Ble litt furt og smurte hele greia i en form, så slapp eg bli klissete.

Riskaka så unektelig delikat ut før oppdeling…

Så var det tid for litt marengs, eller var det egentlig det? I en alder av 36 år må eg innrømme at eg aldri noen gang har skilt en eneste plomme fra hviten, og mista fullstendig motivasjonen. Det ble grisete, eneste metoden eg beherska var å bruke nevene. Fem egg skulle skilles, men da eg kom på fjerde egget var eg så klissete at eg mista plomma i bollen så den sprakk. Etter at Doc lærte 20 nye vestlandske gloser på 20 sekund var det bare å begynne på scratch. Fem nye egg måtte romtempereres, og det litt kjapt.

Nå hadde eg en ekstra bolle hvor eg skilte egget, så helte eg det over i bakebollen før eg skilte neste. Og nå hadde eg ekstra egg på benken i tilfelle flere plommeuhell. Med brask og bram, en del gloser, og en forrykende tålmodighet fikk eg omsider fem hviter i en bolle, og eg kunne starte mikseren. Kjørte på med litt og litt sukker, men fikk ikke røra tjukk nok. Etter å ha klagd litt for mye til Doc om hvor dårlig denne oppskrifta var, så eg at eg hadde målt opp for lite sukker.

Med riktig mengde av alle ingredienser, og en annen mikser (den gode gamle evighetsmaskina), fikk eg endelig marengsen tjukk og fast. Blanda så i litt grønnfarge og spruta de ut som små juletrær på steikeplata. Mens disse sto i ovnen skulle eg prøve å skjære opp riskaka, men da smuldra bare hele møkka opp, og Doc måtte overta. Nå var eg så oppgitt og irritert at han turte ikke anna.

Det får duge selv om de ser noe nedsnødd ut…

Saken er den at hver eneste gang eg skal gjøre noe på kjøkkenet, så ender det med at eg gjør feil. Da blir eg forbanna fordi eg får igjen bekrefta hvor ubrukelig husmor eg er, og Doc må som oftest overta. Kort fortalt, vi fikk til slutt riskaka i greie biter, og marengsen står nå til kjøling med masse små hull fordi det var luft i sprøyteposen. Men vet dere hva? Selv om det ser ut som takras, så smaker alt helt himmelsk.

Oppskrift på marengsjuletrær finner du HER, og risbollene som ble til riskake finner du HER. Fudgen eg lagde i går ligger på tredje avsnitt i gårsdagens innlegg HER. Håper du koser deg mer enn meg med årets julebakst, her blir det nemlig med tre slag i stedet for de fem eg planla! Fløtemandler og brente karameller utgår til fordel for husfreden. Når det kjekkeste eg gjør på et kjøkken er å rydde og vaske, da er det bare å se slaget tapt.

 

 

 

 

TikTok / Insta / Snap

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top