Doc om advent i dag

Det nærmer seg jul med raske museskritt, og jeg tenker at jula har jo blitt bare fake og sikkelig balle juks, tror heller ikke at alle vet hvorfor vi egentlig feirer jul lenger, men men. I dag skal vi ha fake juletre, fake lys og til og med fake mat. Har til og med sett «juletaco», men folk må jo da få spise hva dem vil. Ja til og med fake lukt av både tre og mat, men det mest irriterende er jo att jula begynner allerede i september i butikkene. Hva faen er greia med det? Unga som vokser opp tror jo faktisk det er sant å. 

Når jeg vokste opp så var det lite som minnet om jul før 1. desember og vi gledet oss stort til det. Hele adventstiden var spenning og atter spenning på neste morgen og nok en mikro sjokolade i kalenderen eller kanskje en liten nisse. Nå i dag er det jo gaver i julekalenderen som kan minne om julegavene vi fikk på sjølveste juleaften. 

Tror hele julestemningen og forventningene har blitt helt ødelagt for unga. Er jo blitt helt sykt hvor mye foreldre bruker på dette, og det henger vel sammen med att barna demmes ikke skal bli satt utenfor når dem kommer på skolen og sier dem bare har fått ett viskelær eller en nissemor, når andre får både mobiler og tvspill. Pluss att det er jo pokker meg både svarte fredager og svarte uker der vi blir stort sett lurt opp i stryk. 

Dette var bare en liten førjuls utblåsning, men lov å bruke hode litt. Jula er jo mest for unga tenker jeg, så pass på at dere ikke ødelegger den kommende julegleden for små som gleder seg. Noe dem kanskje ikke vil gjøre i fremtiden når jula starter allerede 2 mnd før desember. Sier seg vel litt selv att forventningene blir mindre. Med det vil jeg allikevel få ønske dere alle en riktig god førjulstid!

– Doc

8 thoughts on “Doc om advent i dag

  1. Jeg er så enig med dere her. Mine får pakkekalender, men de får bare ting de trenger i daglig livet + et griseflax hver dag. Dyre ting som playstation spill etc hører hjemme under juletreet på julaften 🎅🎄😊 God adventstid til dere 🕯️

  2. SÅÅÅÅ sant, Doc! Når jeg var liten så hadde vi julegateåpning, som vi gledet oss stort til, med fakkeltog og julelysene ble tent. I dag så har vi fortsatt såkalt julegateåpning, men julelys og juletilbud på både mat og klær har vært i byen i en evighet allerede… Kunne faktisk vært artig å spurt en unge om han visste hvorfor vi feirer jul…! For i vårt multikulturelle samfunn så er jeg ikke så sikker på at dette blir lært bort i barnehage og skole lenger…

  3. Elsker julen , elsker nisser og Jack Daniels og griseflax , elsker julemat og julekos , hater Black friday og annet black lureri .Burde vært avskaffet og forbudt , det mener jeg som Sheriff

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top