Mat

En lett coronavenlig feiring!

Nok en lørdag hjemme, ikke nødvendigvis kjedelig, men ganske så vanlig. Du vet, lørdagen som før var festdagen, da man samla masse venner i lystig lag, er nå blitt den dagen vi bedriver husarbeid. Det er liksom underholdningen nå, ja i tillegg til sosiale media og annet fjas.

Ja her skulle vi vært for noen uker siden, i Fort Worth

For to-tre uker siden skulle vi vært i Texas. Vi skulle vært på en countryfestival hvor Hilljacks var invitert til å spille. Alt var klart, vi ville bare se an dette nye viruset før vi betalte. Airbnb huset vi skulle hatt var et nydelig lite sørstatshus med porch-swing. Vi skulle også besøke venner i Fort Worth, dra på White Elephant Saloon og drikke oss i null som sist gang. Og selvsagt stå fremst når Hilljacks skulle spille.

Den skåla midt i bilde med noen karamelliserte eplebåter er noe av det beste eg har smakt! Og ja, alt dette er én porsjon.

Nei det slapp vi gitt, det lot seg ikke gjøre. Greit. Men da Trump vant presidentvalget for fire år siden sa vi at så fort han er borte skal vi over igjen. Nå har endelig amerikanske media erklært Joe Biden til president, men siden vi ikke får reist over følte eg for å feire på annet vis! Eg fikk den lyse ideen å prøve ei amerikansk oppskrift på kjøkkenet.

Alle som kjenner oss, eller har følgt oss lenge, vet at eg er komplett håpløs på kjøkkenet. Eg kan ikke stort annet enn å vaske det. Nå skulle eg prøve å lage noe eplegreier vi fikk servert på Cracker Barrel, det er noe av det beste vi har smakt, men aner ikke navnet på det.

Tok utgangspunkt i denne oppskrifta, med noen justeringer

Det er en slags eplekompott, noe eg tenkte eg skulle mestre. Det var ikke mange ingrediensene heller. Først skrelte og kappa eg fire epler for å ha klart til etterpå, så skulle to skeier sukker sammen med to skeier vann i en kjele for å bli litt karamellisert. Da eg hadde oppi halvanne desiliter eplejuice hørtes det ut som kjøkkenet eksploderte, og eg fikk panikk! Doc var i dusjen, og eg sto og gaula etter Siri på tlf, om hun kunne hjelpe.

Det ser jo fresht ut da

Men det tok ikke lange tida før det var smelta greit sammen, og eg kunne ha i eplene. Så skulle dette bare koke skikkelig inn. Så for meg at det hele ville være over på et kvarters tid, men pokker så lang tid det skulle ta da! Etter tre kvarter begynte det å ligne noe, så da hadde eg i en god desj kanel. Siden dette ikke ble helt som i USA kompenserte eg med å knuse noen kjeks, la over dette eplegreiene, og hadde krem på toppen. Ble mest som en slags tilslørt bondepike, men godt var det uansett!

 

 

 

Insta / Snap / TikTok

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top