Makkverk til julestemning

Dautrøtt pre kaffe, toppform post kaffe. Dette kan eg like, er effektiv på jobb, og holder humøret oppe. Ute hadde snøen rukket å bli blaut, og det som kom ned smelta ved touch down. Veiene er helt bar, salta ihjel, så kjøreforholdene er som i tidlig høstregn. Er litt forunderlig at noen velger å ligge i 40 på motorveien når det er 5 cm snø ved siden av veien. Blir litt som å tørke panna når man søler på haka.

Hjemme måtte det en liten matbit til, speilegg i lefse er et nydelig mellommåltid. Eg rakk ikke slenge kotelettkammen på sofaen enda. Doc har shoppa nye julelys, du vet sånne som skal i flaggstanga, og dette makkverket hadde klart å vikle seg noe så inn i gamperæva sammen at vi måtte være to for å løse det.

Radius nederst på lysene ble 3 m, dermed er omkrets 18,8495 m. Med 8 snorer ble da avstanden mellom hver snor 2,35 m. Jepp, eg var nerd i matte.

Eg begynte i en ende, og da sto Doc og fikla i andre enden av samme knuten, så det ble en del verre før det ble bedre. Etter et ukjent antall gloser og 20 frosne fingre seinere fikk vi løst det. Og tror du ikke eg endelig fikk brukt geometrien eg lærte på barneskolen? Måtte jo regne ut hvor lysene skulle festes. Her er vi nøye på jul, og i helga skal DENNE opp også. 

Deretter ble det tur med Tassen, etterfulgt av lek i snøen. Tassen angriper all snø i bevegelse, om eg så mye som prøver å grave opp litt til å lage snøball blir han hysterisk. Det foregår utelukkende med hansker i frykt for ukontrollerte tenner i fri flyt. Etterpå var det på høy tid med en kloklipp, hvilket går som en lek her. Han gir labb når neglesaksa tas frem han, det resulterer nemlig i godbiter. Lettlurt type.

Nå jobbes det beinhardt for å få julestemning!

Dagens middag ble grøt, er jo 24. november og på høy tid å finne litt julestemning! Og deretter endelig en pause. Det begynte nå å bli litt vel svalt i stua, så eg slang litt ved i ovnen. På den ene kubben sto en edderkopp til tining. Han hadde akkurat rukket å bli lunka nok til at han klarte å hoppe i det eg kasta kubben i ovnen, og tror du ikke faenskapen sneia meg da? Tenkte fort og fikk skvist utysket med et ovnsredskap, og der ligger den jaggu enda! Nå tar eg kveld!

 

@docogdask

2 thoughts on “Makkverk til julestemning

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top