Mat

Ordentlig cowboygryte!

Så du på snap at eg lagde mat i dag eller? Noe inspirert av Beth Dutton på Yellowstone Ranch’en måtte vi prøve en ordentlig amerikansk cowboymiddag. Eg lovde på snap å dele oppskrift om det falt i smak, og jaggu, det var nydelig.

Sjelden syn, meg smilende over ei gryte!

Hamburger helper var en populær rett på 60-70 tallet da det var vanskelig å få tak i kjøtt, og det var dyrt pga manko. I 1971 kom ferdigpakken som eg vil tro de aller fleste amerikanere har hørt om, som er en slags ferdigrett man bare trenger vann og kjøttdeig. For oss som ikke bor i USA finnes det oppskrifter på Google, og dagens rett får du her, tilsvarer ca fire porsjoner.

 

Du trenger

1 pk kjøttdeig

2 ss ketsjup

1 ts Dijonsennep

1 ts chilisaus

1 ts hvitløkspulver

1 ts urtesalt

1/2 ts vanlig salt

1 ts pepper

3 dl ukokt makaroni

5 dl ferdigblandet buljong

2,5 dl rømme

Ca 200 g revet cheddarost


Sørg for å ha stor nok steikepanne. Brun først kjøttdeigen og hell av fettet, ellers blir konsistensen feil. Skru ned varmen og ha i alt krydderet, ketsjup, sennep, chilisaus, makaroni og buljong. Bland det godt og la det putre i 10-15 min, til makaronien er ferdig kokt. Da tar du panna av plata og rører inn rømmen, når den er blanda helt inn setter du panna tilbake på varmen og rører inn osten til den er smelta. Voila – server!

Mindre sjelden, smilende med god mat!

Ser kanskje skremmende ut med så mange ingredienser, men når eg får det til kan garantert du også, for eg er virkelig rævva på kjøkkenet! Tips; bland sammen ketsjup, sennep, chilisaus og krydder på forhånd, og ha klar ferdigblandet buljong, da sparer du deg for noe stress. Og beklager på forhånd for reklamen som blogg.no legger inn midt i oppskrifta…

 

 

TikTok / Snap / Insta

10 thoughts on “Ordentlig cowboygryte!

  1. Skal teste gryta nå i kveld. Må bare fange makaroni og litt rømme fra butikken her straks 👍🏻 -håper jeg får den til 🙏

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top