Bare faker alt!

Dagen starta meget likt som gårsdagen, eg sleit med å grave meg ut fra dyna. Nede satt en Tass og skreik at han måtte drite, så eg hadde ikke annet valg enn å stå opp, gape over to Paracet, og loffe morgenruta så bikkja fikk gjort fra seg. Tilbake i sofaen fikk eg i meg noen crabsticks og litt grøntfôr, så dagens næring var sikra. Ble sittende og glane på noen Disneyfilmer fordi eg ikke klarte gjøre annet, mens eg egentlig helst skulle tatt på meg DENNE og løpt i skogen!

Bare meg som ligger her og leker syk…

Da eg sjekka bloggen i dag hadde det kommet inn en del kommentarer. De fleste hyggelig og koselig, men det var én som fanga oppmerksomheten min litt mer. Det var en person som «i beste mening» mente eg kunne tenke meg frisk, og at eg er for mye sykemeldt. Det er vanskelig å ta sånt i beste mening når det ligger så mye slagg under, så eg bestemte meg for å først svare, og deretter dele på snap nettopp fordi det er mange som dømmer fordi de er kunnskapsløse om sykdom.

Jada, eg er mer sykemeldt enn friske folk, men eg er også mye mer på jobb enn om eg hadde vært trygda. Og angående det å tenke seg frisk, kan man tenke bort betennelse? Kan man tenke bort magasjau? Kan man tenke bort smerter? Og kan man i så fall tenke på seg et amputert bein? Da vil eg gjerne lære hvordan! Nei, eg tar det ikke tungt personlig, men eg vil at folk slutter å tro at vi leker syk. Det finnes nemlig ikke noe moro å ha det sånn.

En liten ting til. Når du er syk, enten om det er en vanlig sesongsykdom, folkesykdom eller kronisk sykdom. Hvem hører du på da? Et kommentarfelt på Facebook? Noen fjernt bekjente? Naboen? De aller fleste hører på legen sin, og gjerne i samråd med egne erfaringer. Kanskje tillegg kan man til nød høre på andre som har erfaring med samme sykdom. Jepp, der er en av grunnene til at eg ikke vil ha «tips og råd» her og der, spesielt ikke når det rådet er å tenke meg frisk! Sånn, da er den saken utav min verden for denne gang.

 

Snap / Insta

18 thoughts on “Bare faker alt!

  1. Det er utrolig hva folk kan få seg til å si…. 😱De skulle prøvd en dag i dine sko… Da tenker jeg pipa hadde fått en annen lyd…🥴

  2. Det er ingen som kan tenke seg frisk om en har en kronisk sykdom, hadde det vært så lett, stå på Dask du er tøff.

  3. Ja gid om det kunne gå ann å tenke seg frisk, da hadde ihvertfall jeg gjort det før leeeeenge siden.
    Nei, folk lirer ut av seg det mest utrolige, og aner ingenting om hvordan det er å være kronisk syk…

      1. Heilt sant. Det skulle ikke vært lov å uttale seg, før de har gått i våres sko i minst 1 døgn. De vet ikke hvor godt de har det, og tar det som en selvfølge.

  4. Ja det er enkelt for folk å si… uvitenhet kanskje….

    Jeg synes du er tøff som står på som du gjør!!! You go girl! Lag deg en fin fin onsdag 🙂

  5. Jeg forstår ikke folk som kommenterer om sykdom og ikke ha peiling på hva det r eller innebærer! Det går ikke an å tenke seg frisk! Da hadde det ikke vært noen syke mennesker i denne verden.Makan altså… sånne skulle vært fratatt tastaturet. Gjør dagen din så god du kan. Klem fra ei som er kronisk syk og uføretrygdet ❤️

  6. Det mest provoserende med kommentaren er ikke bare uvitenhet. Det som provoserer meg mest er at de holdningene som formidles er holdninger jeg kjenner igjen fra arbeidslivet. Da jeg var tillitsvalgt gikk det under betegnelsen “hard HR”. En mistenkeliggjøring av den sykemeldte med blant annet bestridelse av sykemeldinger. Folk som er syke blir sjelden friskere av å bli møtt med slike holdninger. Det virker som om du har en arbeidsgiver som har forståelse for dine helseplager. Det er bra. Stå på, jeg synes du er tøff som til tross for helseutfordringer fremdeles er i arbeid.

    1. Eg har ikke lyst å gi opp jobben, eg vil jo jobbe selv, men er bare ikke alltid det funker. Men rart det der, at man nesten møter mer fordommer av å være sykemeldt av og til enn å være ufør 😂

  7. Nå var vel ikke budskapet her at du kunne tenke deg frisk fra Crohns. Det går mer på det at man får en bedre hverdag om man klarer å være positivt innstilt, unngå negativt stress, og ha en fin rytme på dagene. Det var jo du selv som skrev at du følte deg bedre når du hadde fri og var på tur i bobilen. Hvorfor tror du det er slik? Tankesettet kan ha noe med dette å gjøre. Du kan, selv om du kanskje ikke er klar over det, forbinde jobb med noe negativt, noe kjedelig, og noe som du bare står alene om, siden mannen din ikke jobber. Er du sykemeldt så får du friheten til å være med mannen, dere drar på tur, og du trenger ikke være påskrudd i samme grad. Her kan man kanskje tro det finnes forbedringer, ikke bare for deg, men for mange. Det jeg også prøvde å påpeke er at man som kronisk syk ikke må bruke dette som en forklaring på alle mulige andre plager. Sjansen for at du hadde dette som så diffust omtales som Long Covid er liten. Men det passer inn, ikke sant? Det er mange mennesker som gjør dette, Googler seg frem til en diagnose, og tilpasser symptomene i etterkant. Vi har generelt blitt en gjeng sytepaver, og hver en minste plage skal resultere i sykemelding. Dette koster samfunnet ekstreme summer. Et mindre brannsår, en småvondt rygg, hofte, kne osv er ikke en direkte grunn til å være hjemme. En kan på de alle fleste arbeidsplasser få tilpasset oppgavene for en mindre periode. Det er på tide å ta seg sammen, stramme seg opp, og komme seg ut døra. Ikke direkte myntet på deg, men for folk flest.

    Og som en sidenote, jeg har selv Crohns, og har hatt det i over 30 år. Så joda, jeg har gått langt i de samma skoa som deg, om det rettferdiggjør meningene noe.

    1. Hehe du er ikke sann 😂 Jada, eg har innbilt meg long covid, selvsagt har legene feil der! Og disse intense smertene som har vart siden mai er jo selvsagt bare bagateller, og alle som har crohns er i like god form som deg ja. Greit det, skal slutte å høre på både fastlege, Aleris og Ahus, og heller høre på deg. Tusen takk for at du fikk opp øya mine altså, kjempegreier.

  8. At det går ann å komme med slike kommentarer, jeg fikk en sykdom for nesten 20 år siden som ble kronisk,å tro meg du vil ikke tro på hvor mange forslag jeg fikk fra folk rundt meg som ville gi meg en diagnose og gi meg forslag på hva jeg kunne gjøre for å bli frisk,fra healing til å tenke seg frisk,til å bare tro det var noe jeg innbilte meg faktisk så ble jeg veldig syk på grunn av dette,da fikk jeg beskjed fra legen min at den eneste jeg skulle høre på var henne, jeg var også heldig som hadde en leder som kunne tilby meg en annen stilling
    Så stå på å jobb når du kan😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top