Skjønte visst ikke en dritt

Eg går rett på sak. Hun som kommenterte på mandagens innlegg har ikke skjønt noen ting dessverre, for nå kom det en kommentar på gårsdagens innlegg. Hun ser ikke svaret i kommentarfeltet på bloggen, så eg får svare her i stedet. Legger ved hele kommentaren hennes i sin helhet før eg svarer.

«Nå var vel ikke budskapet her at du kunne tenke deg frisk fra Crohns. Det går mer på det at man får en bedre hverdag om man klarer å være positivt innstilt, unngå negativt stress, og ha en fin rytme på dagene. Det var jo du selv som skrev at du følte deg bedre når du hadde fri og var på tur i bobilen. Hvorfor tror du det er slik? Tankesettet kan ha noe med dette å gjøre. Du kan, selv om du kanskje ikke er klar over det, forbinde jobb med noe negativt, noe kjedelig, og noe som du bare står alene om, siden mannen din ikke jobber. Er du sykemeldt så får du friheten til å være med mannen, dere drar på tur, og du trenger ikke være påskrudd i samme grad. Her kan man kanskje tro det finnes forbedringer, ikke bare for deg, men for mange. Det jeg også prøvde å påpeke er at man som kronisk syk ikke må bruke dette som en forklaring på alle mulige andre plager. Sjansen for at du hadde dette som så diffust omtales som Long Covid er liten. Men det passer inn, ikke sant? Det er mange mennesker som gjør dette, Googler seg frem til en diagnose, og tilpasser symptomene i etterkant. Vi har generelt blitt en gjeng sytepaver, og hver en minste plage skal resultere i sykemelding. Dette koster samfunnet ekstreme summer. Et mindre brannsår, en småvondt rygg, hofte, kne osv er ikke en direkte grunn til å være hjemme. En kan på de alle fleste arbeidsplasser få tilpasset oppgavene for en mindre periode. Det er på tide å ta seg sammen, stramme seg opp, og komme seg ut døra. Ikke direkte myntet på deg, men for folk flest.

Og som en sidenote, jeg har selv Crohns, og har hatt det i over 30 år. Så joda, jeg har gått langt i de samma skoa som deg, om det rettferdiggjør meningene noe.»

Beste medisin mot det meste er han kompisen her!

La oss ta det bit for bit.
Ifølge tankesettet hennes ser eg på jobben som noe kjedelig, og ser på sykemelding som en mulighet til å være med Doc og kunne reise. Feil! Eg elsker jobben min, gjør hva som helst for å beholde den. Vi reiser hovedsakelig i helgene, men på seinsommeren var vi riktig nok på Vestlandet noen ukedager pga flere dødsfall og alvorlig sykdom i nære relasjoner. En sånn tung periode setter også fart på sykdommen.

Long covid var innbilning og eg har googla meg frem til både det og smertene nå. Feil! Det var flere leget som påviste dette, eg sleit med pusten i tre mnd etter korona, og da eg endelig ble frisk fikk eg korona igjen fordi medisinene mine tar fra meg immunforsvaret. Eg bruker heller ikke crohns som påskudd for hver minste lille ting, ikke googler eg sykdommer heller, det er Ahus og Aleris som forteller meg at utfordringene mine har forbindelse med crohns. Dessuten driver eg å trener på noe så enkelt som å gå 200 m om gangen nå, fordi hofter og knær ikke virker som de skal. 

Eg er sytepave som sykemelder meg for småting og brannsår. Feil! Eg er vanligvis en veldig positiv og optimistisk person som går på jobb så sant eg klarer å komme meg dit på egenhånd. Har prøvd mange ganger å jobbe de siste mnd, men har måttet kapitulere fordi eg ikke får det til og får ikke lov av fastlegen. Dessuten er det ikke lov å jobbe der under sterke smertestillende. Og ang tilrettelegging, jepp eg har fått tilrettelegging de siste fem åra, men når ikke engang det funker blir det vanskelig. Det er like dyrt at eg er på jobb og gjør null som at eg er hjemme. Dessuten koster det samfunnet så sjukt mye mer om eg bare gir opp og søker trygd når eg faktisk klarer å jobbe mesteparten av året.

Greit, du har også crohns. Men da burde du også vite at det finnes like mange grader av crohns som det finnes mennesker som har det. Det blir som å si at en amputert finger er det samme som å ha amputert både armene og beina. Alle er ikke like heldig som deg, så nei, det rettferdiggjør virkelig ikke meningene dine. Sånne dårlige holdninger gjør en bare usikker og gir en frykt for å tørre å vise seg ute i et godt øyeblikk. Så her må du bare rulle godt inn, for du ser mer ut som et nettroll.

Eg er positiv og optimistisk, gjør hva eg kan for å holde på en jobb som eg trives godt i, og er god på å late som eg er frisk enda eg ikke har hatt en smertefri dag på sju år. Godt vant til å overse de vanlige smertene. Saken er at mange med autoimmune sykdommer har perioder hvor man er i skikkelig rævva form, og når man da har gått sånn over lengre tid er det faktisk lov å bli frustrert. Dessuten, du sier du har lest bloggen i flere år, da regner eg med du har sett hvor hardt eg prøver også?

Snap / Insta

14 thoughts on “Skjønte visst ikke en dritt

  1. eg må jo egentlig le litt her..går det virkelig ann å feie alle med chrons med samme kam..tror hu bør sette seg litt mer inn i hvordan du egentlig er..hvis hu virkelig har lest bloggen din i mange år har hu jo egentlig ikke lest den..og blitt kjent med deg.sett den du er..

  2. Trist at folk må messe om hvordan de vet hvordan folk med en usynlig sykdom skal ‘’oppføre seg’’ 🥲 Syns du er utrolig dyktig som klarer å stå i det som du gjør jeg, går på jobb og tar deg av både hus og mann tatt i betraktning din tilstand. Skit i sånne besserwissere og ta det i ditt eget tempo. Du kjenner best din egen kropp og de plagene du sliter med. Ønsker deg masse god bedring og keep up The good work. 🥰

    1. Ja, det er helt sant at en kjenner sin egen kropp best. Eg har alltid sagt at klarer eg kjøre til legen selv, så klarer eg også kjøre til jobb. Og nettopp derfor har mine siste legetimen vært over tlf også 😅
      Takk 🤠🥰

  3. Å herre… Er det mulig. Den som leser bare TO innlegg på bloggen din, eller noen andre sosiale medier du kroter ned tanker i, vet at du elsker jobben din, og gjør alt du kan for å klore deg fast.

    Kjentenegentlig jg ble litt forbanna på dine og Doc sine vegne, for jg vet at også Doc savner å ha en jobb å gå til. Nettroll, verken mer eller mindre.

    Ønsker deg en bedre morgendag, der sofaen ikke er din beste venn😉

      1. Nei, 50+ med masse erfaring, og ikke minst stolthet for jobben, er avleggs og blir avskilta som arbeidstakere…
        Vet ikke om noen som trenger folk heller, men han kan jo prøve Adecco på Lillestrøm, snakke med Gro Lyrstad som er daglig leder eller no sånt. Ei grepa dame fra Vormsund, er jo endatil mulig Doc vet hvem hu er.

  4. Alle som har lest bloggen din over tid må ha sett hvordan du til tider nærmest kreker deg av gårde på jobb. Du er sta, og det å stå i jobb er viktig for deg. Jeg har og lest bloggen din over tid. Jeg har tenkt at hun der er ei skikkelig stå-på-dame. Hun gir seg ikke i første motbakke. Ikke i femte heller.
    Det mantraet hun gjentar til det kjedsommelige at du er syk fordi det er morsommere, mer lystbetont å være hjemme Jeg er sikker på at jeg har hørt de samme frasene før av en eller annen foreleser på en eller annen ledersamling eller lederkurs.
    Dette er den nye trenden. Tenk positivt til krampa tar deg og alle problemer, jeg mener selvsagt utfordringer forsvinner som dugg for sola.

    1. Hehe ja, tro meg, eg prøver så godt eg kan å overse alt som skjer i dette skroget, eg prøver å komme meg ut både op jobb og blant venner, eg vil leve så normalt som mulig. Men av og til stopper det bare helt opp.

  5. Jeg tenker at du lett kunne fått innvilget uføretrygd hvis du ønsket. Det at du ikke gjør det slår vel beina under alle spekulasjoner om at du sykmelder deg for å ha fri sammen med mannen din. Hadde det vært intensjonen hadde du nok hatt uføresøknad på plass, og ikke prøvd deg på perioder i jobb gang på gang. Synes du skal heve deg over idioter i kommentarfeltet og bruke energien din på noe hyggelig. Jeg heier på deg❤️

    1. Ja, eg har til og med flere ganger byttet fastlege nettopp fordi de har prøvd å få meg til å søke ufør. Legen eg har nå vet at eg vil jobbe, han gjør hva han kan for å «fikse meg» så eg kan jobbe mest mulig 🤠 Vi er enige i at eg alltid skal prøve å jobbe før eg ringer han 🤠

  6. Hei…
    Det er slik i livet at det som ikke synes utenpå er heller ikke gjeldende..
    Vi mennesker er visuelle skapninger .. vi vurderer det vi ser og antar om ting vi ikke ser… Utfordring med å bruke sosiale medier er vel nettopp dette…
    Stå på
    Ps. På tide at du legger ut en og annen «nyhet» være seg sjokolade eller «kårbis» .. slik som tar tid å få kjøpt i Elverum😄

    1. Nei sant det, er det ikke synlig, så eksisterer det bare i hode, bare å ta seg sammen og tenke på andre ting. Bare synd det ikke funker 😅😂 Men den ps’n skjønte eg ikke helt, mulig eg er surrete nå da 🙈

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top