Begynner å bli skikkelig sur!

Som mange sikkert har skjønt kom eg meg ikke på jobb i dag. De intense smertene som kommer og går, flytter på seg og blir, de er i hele kroppen, både i muskler, bein og marg. Er som å ha tannverk i hele kroppen. Eg har ikke kjent det sånn før, og matlysten er laber, får vondt av å spise. Helt merkelig og ubeskrivelig. Tar eg to Paracet roer det seg en times tid før det er tilbake, og tar eg Paralgin forte sovner eg, og våkner noen timer seinere med vondt igjen.

Venter tlf fra fastlegen, og skal ringe Ahus i morgen, for dette gidder eg ikke. Folk som tror sånne sjukdommer bare er tull og at vi faker det hadde ikke holdt ut én time selv! Nå var liksom føttene endelig på bedring så eg kunne jobbe igjen, og da klikker resten av kroppen. Man må bare elske crohns, en ordentlig sjarmerende kronisk sykdom som viser seg opp i tide og utide. Nå har den bare vært utidig i det siste.

Tok et bilde fra snap, for eg gidder ikke ta nytt nå.

Det vil si, noe eg finner merkelig; at når vi drar bort med bobil eller på hytta, da blir eg raskt mye bedre. Men så kommer vi hjem, og det går maks to timer før eg må ha smertestillende igjen. Eg har like lavt stressnivå uansett hvor eg er, så det har null med saken å gjøre, men noe må det være her hjemme som slår ut på crohnsen.

Uansett har eg stort sett lagt på sofaen iført DENNE utover ettermiddagen. Tassen har selvsagt fått turene sine i dag da, og vaktmesteren har eg restarta to ganger. Fikk ei byge over meg etter noen Paraceter i sta, og begynte å tømme en kommode, men det ble to skuffer før kroppen selv skuffa meg. Så her er det intet mer å gjøre enn å holde sofaen, og det gjør eg med stil! Nå er eg sur på dette skroget!

 

Snap / Insta

17 thoughts on “Begynner å bli skikkelig sur!

  1. hei.nå har jeg ikke lest meg opp på crons, men jeg har sjøgrens og fibromyalgi og synes symptomene var slående lik. har du blitt utredet for andre revmatiske sykdommer? ikke godt når kroppen ikke vil samarbeide 😟 og desverre blir det gjerne verre med denne årstiden vi går inn i nå .håper du får en bedre periode snart😊 .desverre må vil leve med dette resten av livet. og være kronisk syk er noe dritt.

    1. Har man en autoimmun sykdom får man som oftest litt fra alle, så det er ikke uvanlig med disse symptomene for meg. Det trenger ikke være flere diagnoser selv om symptomene ligner flere, ellers burde du sjekke deg for crohns også 😅
      Nå har eg nok oppbluss fordi eg gikk gjennom en tung periode for en mnd siden, så eg vet hvorfor, men det hjelper liksom ikke når det står på 🙈

  2. Det er så mye som har innvirkning på vår fysiske og psykiske helse… og når man er kroniker… ønsker deg god bedring – og at det stabiliserer seg litt etter litt.

  3. Er nok mye psykisk også. Du vet at fri og ferie er godt og hyggelig, mens jobb forbindes med slit og opp tidlig på morgenen. En tenker seg rett og slett syk. I tillegg har jo du en mann som ikke er i jobb, så da er det vel ikke helt unaturlig at du føler deg litt alene om arbeidslivet og forpliktelsene. Jeg har lest bloggen din noen år nå, og du har vel vært hjemme med de fleste plager og vondter. Det du må tenke over er om alle disse er reelle, eller om noen av disse kommer som en konsekvens av at du rett og slett ikke ønsker å jobbe, eventuelt ikke trives med jobben din. Noen er selvsagt uheldige og får veldig mange plager, men det kan også være ander psykologiske årsaker til gjentagende fravær. Long covid kan jo være et eksempel på dette. En lidelse som er vanskelig å stadfeste, og som alle kan påberope seg uten noen eksakte fysiske beviser. Leser du nok om dette, så får man det til å passe, og vips har man en ny sykemelding klar. Du har jo Crohns, så sjansen må vel sies å være større for at det nettopp er denne som plager deg, ikke en diffus plage etter Covid. Ikke noe angrep dette, men tenk litt over hvorfor du har titalls sykemeldinger. Er du såpass plaget at du må være hjemme annenhver uke, eller er det selve jobben som ikke er riktig. Jeg har vel knapt nok sett noen sykemelde seg mer enn deg, for flere ulike “plager”, over en så kort periode. Noen ganger må en bare bite det i seg, og ta nødvendige justeringer. Lykke til!

    1. Takk for «omtanken» og at du viser deg så totalt kunnskapsløs og dømmende. Du er kanskje en av de som aldri har opplevd kronisk sykdom? Eg er en av få som fortsatt klamrer meg fast i jobben, som nekter å bli ufør, som fortsatt vil bidra i samfunnet.
      Om dette er psykisk kan du få æren av å kappe av meg hele hode, for så intense smerter, det går ikke an å verken forestille seg eller innbille seg.
      Ja, eg er mer sykemeldt enn mange friske, men eg er da for pokker meg mer i jobb enn om eg hadde vært ufør!

      Det du må tenke over er om du vil være en person som dømmer de som virkelig prøver!

      1. Flott, godt og riktig at du fikk frest avsted et tilsvar til en så dømmende og uvitende person. Du står på hele tiden og gjør det beste du kan🌸Jeg vet godt hva kronisk sykdom er.
        Håper alt godt for deg, fine du.

      2. Blir bare så oppgitt over at fullstendig uvitende folk skal belære meg om en sykdom de så tydelig ikke vet noe om. Lurer av og til på om enkelte klarer å tenke på seg et amputert bein også, siden alt kan tenkes friskt… 😅
        Takk 🥰

    2. Nei vet du hva, ta deg en bolle Pernille.
      Tror du at det er lett å leve med et liv som kronisk syk? At vi kan tenke oss frisk og at i hennes tilfelle blir hun mer syk av at mannen ikke er jobb. Hun er stål tøff som er åpne om utfordringen sine, går foran som et eksempel at man kan jobbe og være kronisk syk, hun viser det sanne ansikt av hvordan denne harde hverdagen er. Jeg har selv chrons og de tilleggs sykdommene som kommer med den diagnosen. Jeg kunne ikke gå 3 meter fra do for det var fare for at man driter på seg eller de intense smertene man har. Ikke alle ser på ufør som en utvei, noen har faktisk ikke et valg om å bli ufør.
      Ta deg en titt i speilet og tenk over hva du sier og til hvem du sier det til. Det er tøffere enn det du tror, og vis du fremdeles tror at dette går på viljen til å jobbe. Så får du gå en dag i våres sko så kan du si hva du mener etter det Pernille.

  4. Usynlige sykdommer er noe dritt. Enig i at de som ikke har noen slike, og kommer med de vanlige “gode råd”, ville fått sjokk hadde de endt opp med en selv. Har vært gjennom migrenerunde 1 for denne mnd, venter nå bare på at neste skal komme. Hater hormonendringer i kroppen 😔😖 håper de kan hjelpe deg på Ahus ❤️ god bedring

  5. Heisann og masse god bedring til deg.Håper du får en bedre periode om ikke så lenge,unner deg det.🌻🌻🌻🐕🐕🐕

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top