Mista noen husmorpoeng der gitt!

Da ingen av oss var særlig gira på å lage frokost i morges, satte Doc to brødskiver til livs, mens eg lunka meg en gorby i mikroen. Etter å ha latt maten sige var Doc i gang med siste finish på bilen til dattera, mens eg tok en dusj. Nå som det har blitt, og blir for den del, mye feit kost må det også jobbes bort, så Doc har vært ivrig på å hogge ved i dag. Effektiv type han der! Selv tok eg meg en lang tur med Tassen, faktisk så lang at Tassen ble sliten. Da er mye gjort.

Flere lurte på hvordan bilen ble, den var kjedelig grå, nå er den sporty blå. Doc er kjempeflink!

Du fikk med deg hun som var i godt driv på kjøkkenet i helga, som skulle lage masse god gammeldags norsk husmannskost? Eg forberedte lørdagsmiddagen på fredag, og mens eg lagde den i går forberedte eg dagens middag ved å tine pinnefett og kålrabistappe. Kjempeflink, ikke sant? Nei. En meget vesentlig ting ble glemt, nemlig det å vanne ut klippfisken. Den var jo knusk tørr den da middagen skulle tilberedes, så her måtte det tenkes fort.

Tur med Tass. Og ja, eg digger min knallrosa Disneygenser, kjøpte den i Disneyworld i Florida!

I fryseren lå det en pose med lapskausblanding og en matboks med reinskåret pinnekjøtt. Kjempegreier! Da fikk eg også brukt litt av fettet som alt var tint til klippfisken, for det var uansett for mye. Pinnefett, ja altså, kraft fra pinnekjøtt, er forbannet godt i lapskaus sammen med pinnekjøtt i biter. Man koker bare opp lapskausen i litt kraft og vann, og har i pinnekjøttet ei stund før det er ferdig. Voila!

Så kan eg meddele at nå står kålrabistappen, resten av pinnefettet, og en kjele med klippfisk i vann på kjøl klar til i morgen, potetene kan skrelles i morgen. Herregud så luksus med så mye god mat, skulle tro vi var rik vettu. Men sannheten er at eg er bare jækla god på å finne skatter i datohylla, og vi tar vare på alt av rester. Det står f.eks fire porsjoner ertesuppe fra lørdag i fryseren, samt to porsjoner lapskaus fra i dag. Nå gleder vi oss til klippfisk i morgen, kan da spise godt på en mandag også!

 

Snap/insta

6 thoughts on “Mista noen husmorpoeng der gitt!

  1. Jeg er også glad i å gjøre mest mulig ut av den maten vi har. Bruker å fryse pinnefett i isbit-poser, så blir det brukt videre både til lapskaus, sauser og hva det måtte være..

    1. Ikke dumt det! Her går det gjerne et par dl når det brukes, så da er det greit å fryse i gamle takeawaybokser. Gjenbruk der ogå 😅🤩

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top