På sykehuset igjen

Etter nå å ha krangla med Ahus i et år, har de endelig å å gjøre ting bittelitt riktig her nå! Wow! Ja eg har omsider fått en veneflon, som forøvrig verker litt da, og får medisin intravenøst. Det kjennes litt kaldt, og noe ubehag er det jo, men det føles topp å endelig få den medisinen som skal være uten bivirkninger! Ja selvsagt med forsinkelser i dag også, rart at eg skal straffes fordi pasienten før meg er forsinka, burde jo bare tatt meg inn først da..? 

Sto opp kl 7 i dag, og fresha meg kjapt og gale. Turen inn var som en dans på roser. Forden er god den, og det så jaggu ut som alle på E6 hadde det travelt i dag. Til og med politibilen lå godt over fartsgrensa, uten å bry seg om at alle andre kjørte like fort. Den meteren de lovde med snø i natt var heldigvis ikke mer enn en cm.

Vel fremme fant eg omsider parkering, og kunne løpe inn. Trakk en kølapp på labben for blodprøver, og siden det var 11 stk før meg kunne eg korte ned ventetida litt på dass. Eg lurer fælt på hva som har skjedd der inne egentlig, en stram fæl eim av parfyme reiv i nesehårene da eg gikk inn! Har folk virkelig med seg parfyme for å overdøve drittlukta si på offentlige toaletter?

Så var det min tur på laben for de obligatoriske blodprøvene, og etterpå videre opp på gastromedisinsk poliklinikk. Der måtte eg som sagt vente ei god stund, men fikk jo da tid til å skrive litt til bloggen. Og joda det var nok tid til å sjekke alle sosiale media flere ganger. Jaggu godt en har brukbar tlf i disse dager, når man gjerne må innom et venterom i ny og ne. 

Eg rakk også å spise en utmerket frokost på kiosken her. Men altså, her sitter eg og leser x antall «god morgen» på innboks, men noe god morgen er det ikke nødvendigvis! Eg er tom for snus, og det selges jo så klart ikke på et sykehus. Den var faktisk litt drøy! 

Ellers kan eg meddele at dette ble litt mer omfattende enn eg hadde sett for meg. Siden eg har et gen som gjør at eg ikke tåler imurel (vanligste medisin), må eg gå på noe annet i tillegg til IBD infusjon (biologisk medisin). Så nå har eg lært meg å sette sprøyter med cellegift på meg selv, og må gjøre det en gang i uka et halvt år. Men eg slipper de store bivirkningene, og det tar ikke livsgleden på samme måte som imurel, så eg er positiv til dette! Må bare sitte i to timer med nåla i armen…

Follow my blog with Bloglovin

16 thoughts on “På sykehuset igjen

  1. Hei. Jeg jobber på Ahus og kjenner jeg blir ganske så irritert når jeg leser dette. Er det sånn at dersom du hadde hørt til OUS så hadde alt vært tipp topp og ingen klager? I dette innlegget høres det ut som om at det er “Ahus” sin skyld at den veneflonen din verker, og at det generelt er Ahus som har skylden for alt du går gjennom. Kan tenke meg at du ikke er fornøyd med en eneste liten ting du har vært gjennom på dette helvetes sykehuset? Hvordan du opplever sykehuset har nok mye med innstillingen din å gjøre. At det blir forsinkelser, ja det blir det overalt i helsevesenet og andre steder. Hjelpepleier, sykepleier, lege, kirurg, vi er bare mennesker vi også… 🙂

    1. Vel.. Nå har ikke eg skrevet «helvetes sykehus» noe sted her, men det har væert enormt mye problemer dette året. Eg har ved flere anledninger tatt fri fra jobb og reist inn med innkalling i hånda, for så å få svar at det var visst ikke registrert noe time på meg. I sommer ble eg feilmedisinert og ble verre. Purra 3-4 ganger i uka i to mnd før eg kom gjennom og fikk ny time. Fikk da flere ganger til svar at de hadde rota bort prøveresultater fra gastroskopi, koloskopi og MR, og til slutt når det dukka opp var det gått så langt at eg måtte ta alt på nytt. Ble i høst igjen satt på feile medisiner som legen visste eg ikke tålte, og endte sengeliggende. Det har vært gjort MYE feil i min sak, så at eg får ut litt frustrasjon på bloggen er ikke mer enn normalt. Når til og med fastlegen min er forbanna på hvordan eg har blitt behandla, da har eg god grunn til å klage.

    2. 4 September 2010, døde mina barns mor på det sykehuset, mye rot og tull, og vi trenger ikke og anmelde onartuligedøttsfall sa dem til meg,
      Meg det gjorde jeg, 6 månader etter på fikk vi journalen, og fikk den levert til helsetilsynet og NPE.
      Mvh Martin
      Og Ahus er ikke et velfungerende sykehus i mine øyner, og politi turte ikke og gjøre en etterforskning, skam

  2. Så bra at det endelig løste seg for deg, og at du har fått rett medisin! Hva er vel ventetiden, hvis man kan slippeå være syk… 😉

    1. Ja akkurat nå tenker eg det samme! Vi skulle jo reise på ferie i går, men måtte utsette det til i dag. Når legen sa på tlf at det ikke kom til å ta mer enn 2,5 timer med hele opplegget, blir eg bare frustrert av at det faktisk tar 5,5 timer 😜

  3. Håper dette gir deg en bedre hverdag 😀 min mann har en muskel sykdom som heter myastenia gravis. Han har prøvd imurel og en annen av disse vanlige cellegiftene, tålte ingen av de. Kanskje dette hadde vært noe for han. Så dette skal sjekkes ut 😀 god bedring og god jul 🎅🤶

  4. Hvilken sprøyte/penn skal du ta selv,? Humira ?

    Skjønner godt du er frustrert og irritert over behandlingen du har fått det siste året .
    Men jeg håper du får en super fin jul og at medisinen funker for deg 🙂 kos deg på vestlandet

    1. Metex kalles den, metotreksat er visst det fulle navnet.
      Ja nå har det vært nok, men eg er positiv til nye medisiner. Nå er eg i gang i det minste, så eg håper og tror dette blir bra 😉
      God jul 🤠

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top