Skulle ha banka i bordet!

Gårsdagens vannglass gikk på høykant, og snøen fortsatte å dale da vi la oss. Dagens store utfordring skulle nettopp bli å komme meg på jobb i tide, så eg satte vekkerklokka på et kvarter tidligere enn vanlig for å kunne se an i tilfelle eg trengte bedre tid. Da eg sto opp så eg raskt at det ikke hadde snødd noe mer, og det var -17 ute, så det var bare å starte Forden og gå på badet.

Hadde faktisk veldig god tid til jobben, og da eg kom frem kunne eg stolt fylle termokoppen min med kaffe. Dette lovet jo bra! Satte i gang med dagens gjøremål, men det tok ikke lange tida før eg gikk i kappgang med panikk i øynene og svetteperler i panna mot dassen. Eg rakk det med nød og neppe, tok en sånn HER, og kunne raskt fortsette jobben.

Alt som normalt her altså

Ikke mange minuttene gikk det før panikken i meg igjen leda meg inn på dass, denne gang med store smerter, hvorpå eg ble sittende i fosterstilling på gulvet en times tid. Heldigvis gikk det over, og eg kunne igjen fortsette mine plikter.

Nå gikk det greit, så eg dytta nedpå et eple mens eg jobba. Det var dumt det, nå fikk magen fart på seg. Det romla og brølte så eg er sikker på det hørtes over hele det 40 000 kvm store lageret, og smertene gjorde meg så svimmel at eg til og med måtte spytte ut snusen. Dette gikk bare ikke, eg gjorde kort prosess og stakk hjem. Skulle nok ha banka i bordet da eg skreiv i går hvor flink eg var til å ikke klage… Men eg klager jo egentlig ikke, forteller bare om dagen i dag.

Dette var nydelig!

Lagde forresten ei egen formilda oppskrift på Quesadilla til middag, og nå er magen så pass i lage at eg satser på å dra på jobb i morgen. Sånne smerter har eg forresten ofte, men sjelden de varer så lenge. Dette er crohns, en ubesluttsom og meget individuell kronisk sykdom, ikke å anbefale, men hver dag er like spennende!

6 thoughts on “Skulle ha banka i bordet!

  1. Jeg så tidligere at la ut en link til Trimlett pillene.Har du erfaring med di?Funker di?Jeg har bestilt meg en boks med di ser du😊🤞

  2. Hei.
    Mageproblemer er noe dritt, bokstavelig talt.
    Har ikke lest noe særlig om crohns, men sliter mye med magen selv.
    Spiser du ikke frokost?
    Jeg gjør absolutt ikke det jeg burde, drikker en del kaffe før frokost og får ofte svi.
    Og eple, etter at man har hatt en dotørn er nok ikke så lurt🙄
    Ville startet rolig med ett knekkebrød så magen får noe jobbe med.
    Bare noen velmente råd😊
    Håper denne dagen blir bedre🙏🏻🌸

    1. Heisann og takk for omtanken. Når det er sagt vil eg komme med et tips. Vi som sliter med crohns og lignende fordøyelsesykdommer er under tett oppfølging av sykehus, og første året etter diagnosen går med til testing av både medisiner og dietter. Dette er en veldig individuell sykdom hvor hver pasient har helt eget program å følge, og da blir det litt frustrerende å få velmenende tips fra alle kanter. «Er jo bare å…», det funker ikke sånn dessverre 😅

  3. Eple er noe skikkelig dritt for crohnsmage, også for min. (Jeg har operert tarmen 4 ganger) Jeg kan ikke spise stenfrukter – harde frukter – de har en tendens til å lage krøll (akutt ileus) skikkelig smertefult. Sats på banan, kiwi, klementin, ev litt bær som jordbær og blåbær. 🙂

    1. Fruktkjøtt i sitrusfrukt er det aller verste for meg, og kiwi blir for sterkt for magen. Eg tåler vanligvis eple uten skall fint da. Men så er det veldig individuelt hva vi kan spise, og det varierer jo fra dag til dag i tillegg her 😅🙈

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top