Eg skal operere!

Denne fredagen fikk eg et anrop på jobben, med en beskjed som både var skummel og positiv. Måtte også ringe mine foreldre før eg posta dette på bloggen. Selv om vi er veldig personlige her, er det jo visse ting man bør ta med de nærmeste før det kommer ut på det store nettet. Dere som har fulgt oss ei stund fikk sikkert med dere at eg var på 24 t EKG før jul, de fant noen feil på hjertet mitt som du kan lese om HER. I dag fikk eg tlf fra hjertespesialist med beskjed om hvordan dette skal fikses. Eg skal operere hjertet.


Først kan eg vel si eg er glad feilen ble oppdaga, og at det kan fikses, for da slipper eg å leve på sånt som DETTE etterhvert. Det som høres skummelt ut er metoden de bruker. Hadde jo aldri trodd eg skulle bli hjertepasient før fylte 35, men nå er dette en medfødt feil, det har bare eskalert litt siste halvår. Man har en sinusknute som setter et støt i hjertet, så hjertemuskelen kan pumpe blodet ut i kroppen. Eg har en ekstra knute som motarbeider sinusknuten, sånn at blodet pumpes feil vei, og det blir motstrøm i blodårene på en del av hjerteslagene. Altså blodet går ut igjen i de blodårene som fører blodet inn i hjerte.

Denne andre knuten må altså fjernes. Det blir en operasjon hvor eg må være våken i flere timer, mens de stimulerer frem de ujevne hjerteslagene for å finne denne knuten, for så å fjerne den. Det er en ganske vanlig prosedyre, plankekjøring for de drevne legene på LHL sykehuset. Det er i bunn og grunn ikke noe å bekymre seg for, men nå er eg litt pysete på sånt når eg ikke får narkose. Tanken på å ligge der og vite at noen pirker inni hjertet mitt er ekkel. Men må man så må man, og kan det gi meg tilbake energien min, så er det virkelig verdt det.

Nå venter eg bare på innkalling til operasjon, og er egentlig veldig spent på hele greia. Ønsk meg gjerne lykke til, kryss fingrene, hold på tummarna, bank i bordet, knock on wood, og ellers alt som hjelper, så går nok dette knirkefritt!

28 thoughts on “Eg skal operere!

      1. Først og fremst må eg få lov til å spøka litt med å sei at om da går litt fram og tilbake i årene dine så kan da noke med tilknytninga til straumane gjennom heile Nordhordland, når da er sagt so går detta nok heilt fint.Lukka til og god bedring 🙂👍⚘

  1. Dette er en operasjon jeg har gjort 2 ganger på 4mnd. En i juli og en i november. Jeg var livredd første gangen, men andre gangen visste jeg hva jeg gikk til. Lykke til og håper se får det til på første forsøk 🙂

      1. Skal banke og krysse og alt som hjelper deg. Jeg er nettopp operert for noe helt annet, nytt kne, men med spinalbedøvelse. Likevel får jeg jo noe å “sove på”, sånn at jeg i mitt tilfelle slapp å høre verktøyet og lydene fra ortopeden. Sksl tro om du og kan få det, eller du må være helt våken? Spør dem? Synes det har alt å si. Ville ikke høre hver gang legen starta motorsaga. Tvi-tvi👍

      2. Det er ubehagelig🙈
        Jeg fikk ikkeno smertestillende eller beroligende for de to feila jeg har er så humørsyke at de vil ikke vise seg om jeg får noe😅 De klarte ikke finne dem første gang så jeg måtte tilbake, da fikk jeg hjerteflimmer så de måtte medisinere for det og da fant de ikke den siste feilen🤦‍♀️
        Men det heter Ablasjon 🙂
        De gåe inn via blodårene dine i lyskene. Bedøvelsen de setter der er ganske vond. Sprenger endel. Ubehagelig å kjenne slangene gå oppover til hjertet. Men har du ikke så kranglete feil som meg så får du noe å slappe av på og smertestillende så da er det nok bare medt ubehagelig. Begge gangene tok ca 3.5 t på meg, men noen går mye fortere om de finner den fort 🙂 Brenninga av nervene er litt ubehagelig. Så må du ligge noen timer helt flatt pga snitta i lysken. Føler deg litt rævkjørt når du skal opp å stå igjen, men det er bare noen dager så føler du deg bedre 😁
        Masse masse lykke til 😄

      3. Det var ikke meninger da🙈
        De gir deg nok beroligende før de starter å da bryr deg ikke om en eneste ting i verden😂
        Det her går nok kjempe fint! Hu jeg delte rom med første gang merka ikke en dritt så hu hadde nok en enklere feil enn meg😂🥳
        Jeg måtte inn på sånn 3D operasjon andre gang fordi mine var så lunefulle og vanskelig å få tak på, så jeg er nok bare en av de med uflaks.
        På riksen operer de 4stk daglig. Det er mange ila 1år og de aller aller fleste er enkle å fikse😄
        Du får google Ablasjon å lese litt 🙂
        Krysser fingrene at du får en bedre opplevelse enn meg😁😁

    1. Første gangen var en flopp og gjorde vondt verre så jeg blei enda mer sengeliggende.
      Men etter andre gang var jeg mye mer oppe og følte energien var litt høyere (har andre utfordringer i tillegg🙈)
      Den føltes vellykka ut på den ene feilen de fant, men nå etter 2mnd virker det som det har grodd og jeg opplever mye av den feilen igjen🤦‍♀️
      Men kjenner andre som har gjort samme inngrepet én gang og er nå tipptopp! Så jeg satser på at du er heldigere enn meg😊😊

  2. Godt at de fant det ut og at det er mulig å gjøre noe med det. Lykke til Helene , dette kommer til å gå så bra. 🙂

  3. Går nok bra. Hadde ett sånn angiogram tror jeg det heter det fører de inn noe i blodåren i håndleddet så ser du alt på en skjerm. Der er de inne i årene på hjertet. Artig å se på syns jeg da. Lykke til.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top